MediaWatch

Producenter til politikere: Sørg for at nye copyright-regler også gælder techgiganter

EU's copyright-direktiv skal implementeres i dansk lovgivning, og det får nu bl.a. producentforeningen til at bede politikerne om at sikre, at også amerikanske teknologiselskaber skal betale for rettigheder.

Jørgen Ramskov er direktør for Producentforeningen og medunderskriver på dagens debatindlæg i Politiken, hvor politikere opfordres til at sikre, at også techselskaber bliver omfattet af ny ophavsretslov. | Foto: Producentforeningen

Det såkaldte copyright-direktiv, der omhandler bl.a. betaling for rettigheder til medier og andre rettighedshavere, når deres materiale bliver brugt på forskellige platforme, skal inden 7. juni arbejdet ind i dansk lov - og det får nu en række aktører, heriblandt Producentforeningen, til at opfordre de danske politikere til at sikre, at også udenlandske techgiganter skal spytte i kassen. Det fremgår af et debatindlæg i Politiken.

"Mange af de nye aktører bidrager ikke automatisk til det kulturelle kredsløb. Og når de driver forretning på indholdet, men ikke betaler, får kunstnere og kulturproducenter ingen betaling, og der kommer ikke penge til nyt dansk indhold. Det er ikke rimeligt, hverken over for kunstnere eller over for dem, som f.eks. Yousee, der faktisk betaler for at tjene penge på andres indhold," lyder det i debatindlægget.

Copyright-direktivet blev vedtaget i EU i 2019, men træder altså først i kraft i Danmark, når de danske politikere har gennemtykket reglerne og skrevet det ind i dansk lov. Den deadline nærmer sig hastigt, og et udkast til den danske version af loven blev sendt i høring i december.

 Europa-Parlamentsmedlem opfordrer til fælles europæisk front over for techgiganter

Mere fra MediaWatch

Facebook lancerer podcast-funktion

Podcastproducenter får en ny kanal at nå potentielle lyttere på, når den sociale medieplatform i næste uge introducerer en særskilt podcast-funktion.

Briefing: Ugen i mediebranchen

Foreløbig kulmination på "grønlandssagen", Sjællandske køber op, sunde producentbundlinjer og TV 2 Play når nye kundehøjder. Mediebranchen har ikke ligget på den lade side i sommervarmen - få overblikket med ugens overflyvning.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs