MediaWatch

Chefredaktør: Pas på med forhastet lovgivning om influencers

Der skal mere grundig overvejelse til, før regeringen begynder at søsætte lovgivning om kontrol af influencers og bloggere. Sådan lyder opfordringen fra Lisbeth Knudsen, chefredaktør i mediehuset Altinget, i kølvandet på debatten om en ung influencers selvmordsbrev på Instagram.

Foto: Liselotte Sabroe, Ritzau/Scanpix

Lisbeth Knudsen, Altingets chefredaktør, melder sig nu ind i debatten om, hvem der har ansvaret for de indlæg, som bloggere og influencere poster på sociale medier.

I en kommentar på Mandag Morgens faktamedie Tjekdet advarer hun mod, at en aktuel sag om et selvmordsbrev fører til "hovsa-lovgivning" præget af alt for dårlig indsigt i området og en "for dårlig analyse af de afledte konsekvenser." Et forslag er gået på at ændre medieansvarsloven, så den også omfatter sociale medier.

"For mig at se er det en forkert vej at gå at slå de juridisk forpligtede professionelle og publicistiske medier sammen i en bunke med de sociale medieplatforme, som handler om enkeltpersoners publiceringer, anbefalinger, kæpheste og meninger," skriver hun bl.a. i indlægget, hvori hun også opstiller en række løsningsforslag til, hvordan problemet kan gribes an.

Hendes indspark til debatten kommer efter, at børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil foreslog, at bloggere med mange følgere skal pålægges redaktøransvar og leve op til de presseetiske regler ligesom traditionelle medier.

Sagen begyndte, da blogger Fie Laursen postede et selvmordsbrev på Instagram, som først blev fjernet to døgn senere.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere