MediaWatch

Lektor: Kasketforvirring i biljournalistik slider på troværdigheden

En række iagttagere kalder det problematisk for troværdigheden, efter flere motorjournalister medvirker i markedsføring for de samme bilmærker, de både anmelder og dækker redaktionelt.

Flere eksempler på, at motorjournalister også har optrådt i markedsføringssammenhæng for bilmærker møder kritik. Det skriver fagbladet Journalisten.

Et eksempel handler om en motorredaktør på Berlingske, der i en periode også optrådte i markedsføring for bilmærkerne Ford og Renualt. Det skete på et tidspunkt, hvor hans stilling var rykket med over i den kommercielle afdeling på Berlingske sammen med biltillægget. Efterfølgende er hans stilling rykket tilbage i de redaktionelle rækker og markesføringstjansen stoppet. Alligevel ser ekstern lektor på RUC’s journalistlinje, Michael Bruun Andersen, rolleskiftet som problematisk:

"Det slider hårdt på den journalistiske troværdighed," siger han.

Professor i medieret ved Aalborg Universitet, Søren Sandfeld Jakobsen, mener, at der burde have været en karensperiode for motorredaktøren. Fagfolkene er dog enige om, at ingen regler i forhold til presseetik eller markedsføringsloven blev brudt.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere