MediaWatch

Danske Medier vil se på stramning af citatregler

Danske Medier vil se på en stramning af de vejledende citatregler for at beskytte dagbladenes abonnementsforretning bedre. Direktør bakker kritik af reglerne op, som graverjournalist hos Nordjyske Medier har fremsat.

Danske Medier
Morten Langager, adm. direktør i Danske Medier Foto: Danske Medier

Opdateret 15:08 - Fjernet afsnit for at sikre, artiklen overholder gældende citatregler.

Citatreglerne kan spænde ben for dagbladenes opbygning af en ny abonnementsforretning på nettet. Derfor vil Danske Medier se på, om og hvordan man kan stramme reglerne, skriver Journalisten fredag.

”God journalistik koster penge at producere. Vi er i en situation, hvor flere og flere medier anvender abonnementsmodeller, og derfor er det problematisk, hvis indholdet hurtigt efter kan findes frit tilgængeligt på andre medier,” siger direktør i Danske Medier, Morten Langager, til Journalisten.

Problemstillingen blev taget op tidligere på ugen af graverjournalist på Nordjyske Medier, Caspar Birk, der over for Journalisten kritiserede citatreglerne, som han mener skader mediebranchen økonomisk.

Men en ændring af reglerne kan blive en besværlig opgave, der bl.a. kræver, at man ændrer en del af ophavsretten, hvis eventuelle ændringer for alvor skal kunne fungere i praksis, fortæller mediejurist Peter Lind Nielsen til Journalisten. En ændring af lovgivningen kan dog risikere at komme i karambolage med ytringsfriheden.

Citatreglerne blev sidst strammet i 2014, hvor der blev vedtaget et sæt vejledende, men meget konkrete retningslinjer for citathistorierne. Aftalen er mellem alle Danske Mediers medlemmer.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere