MediaWatch

Efter Falck-sagen: Dansk Erhverv og DJ i dialog om etisk råd

Dansk Erhverv og Dansk Journalistforbund vil diskutere mulighederne for at skabe etiske retningslinjer for kommunikationsbranchen efter Falck-sagen.

PR/Falck
Foto: PR/Falck

Pressen har sine nedskrevne etiske retningslinjer, og Falck-sagen tyder på, at kommunikationsbranchen har brug for tilsvarende guidelines. Det mener Dansk Erhverv og Dansk Journalistforbund, der er gået i dialog om at skabe et etisk råd for kommunikationsbranchen, skriver Politiken.

Tiltaget kommer, efter det er kommet frem, Falck bl.a. hyrede kommunikationsbureauet Advice til at sprede negative historier om Falcks konkurrent Bios for at svække tiltroen til firmaet, efter det i 2014 udbuddet om ambulancekørsel i Region Syddanmark.

De metoder, der er kommet frem, kalder på handling mener Dansk Erhverv.

"Sagen har fået stor mediebevågenhed, fordi det handler om overtrædelse af klokkeklare principper i branchen. Det er ikke bare på grænsen; der er tale om overtrædelser. Derfor går vi i dialog med Dansk Journalistforbund for at drøfte mulighederne for et oprette et etisk nævn. Det handler om at sikre, at det syn på branchen, som Falck-sagen bidrager til, ikke fortsætter," siger Daniel Møller Jensen, politisk konsulent og rådgiver i Dansk Erhverv, til Politiken.

Chefredaktør er forarget og vred over konsulents ageren i Falck-sagen

Advice indskærper regler efter Falck-sagen

Tidligere chefredaktør løj om arbejdsgiver i Falck-sag: "Stærkt beklageligt"

Brancheforening kalder Advice til møde om Falck-sagen

Falck-sag: Hollandsk graverjournalist troede han lavede research for 3F

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere