MediaWatch

Tv-distributører øger investeringer i streaming

Yousee, Stofa og Waoo taler ifølge brancheforeningen BFE om to- og trecifrede millioninvesteringer i udvikling af og drift af streaming-teknologi over de kommende år.

Ifølge Waoo's adm. direktør Jørgen Stensgaard udgør streaming i dag omkring halvdelen af selskabets årlige investeringer. PR-foto: Waoo

Danske tv-distributører er i disse år i færd med at foretage store investeringer i streaming-teknologi. Udviklingen gør, at distributørerne oplever, at de i langt højere grad skal udvikle ny og mere kompleks teknologi i modsætning til tidligere, hvor der kun blev sendt via et liniært tv-signal.

Det skriver Brancheforeningen BFE (Branchen ForbrugerElektronik), som uddyber, at distributørerne Yousee, Stofa og Waoo taler om behov for to- og trecifrede millioninvesteringer i udvikling af og drift af streaming-platforme nu og i de næste år.

"Vi er gået fra en investering på 0 kr. for fem år siden til ca. 50 pct. af Waoo’s samlede investering i dag, og jeg forventer, det vil stige til 75 pct. over de næste fem år. Driftsomkostninger til streaming udgør 30-40 pct. af driftsbudgettet i dag og forventes over de næste fem år at stige til 60-70 pct. af driftsbudgettet,” siger Jørgen Stensgaard adm. direktør hos Waoo ifølge BFE, hvortil han uddyber, at streaming i dag udgør 30-40 pct. af selskabets årlige driftsudgifter.

Martin Dalgaard-Lassen, produktdirektør hos SE Stofa, siger ifølge brancheforeningen, at der vil være tale om investeringer i niveauet "et stort tocifret millionbeløb."

BFE skriver, at en "afgørende forskel" mellem traditionel tv-distribution og streaming er, at sidstnævnte løsning betyder, at hver kunde får sin egen individuelle datastrøm i modsætning til tidligere med det samme tv-signal til alle kunderne, hvilket kan være med til at give kapacitetsudfordringer ved store tv-begivenheder.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Regeringen går efter kun at sælge 49 pct. af TV 2, ugebladskæmpen Aller kom med regnskab, som ikke så godt ud for den danske dels vedkommende, og DF meldte sig klar til at skrue på de ønskede DR-besparelser. Det er blevet tid til ugens tour gennem mediebranchens største begivenheder.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere