MediaWatch

Ritzaus Bureau øger fortsat omsætningen

Det danske nyhedsbureau kom ud af 2016 med overskud og forventer fremgang i 2017. Ejerne kan se frem til at modtage udbytte på trods af et fald i resultatet.

Opdateret kl. 9.02 med præciserede regnskabstal: Det fremgik ved en fejl af meddelelsen fra Ritzau, at resultatet før skat var på 2,7 mio. kr., men dette er resultatet efter skat.

Torsdag blev regnskabet fremlagt på Ritzaus Bureaus generalforsamling, skriver bureauet i en pressemeddelelse.

Det danske nyhedsbureau kom ud af 2016 med et overskud før skat på 4,1 mio. kr., hvilket svarer til resultatet både i 2015 og 2014, mens årsresultatet på 2,7 mio. kr. er et fald i forhold til de to foregående år, der begge gav et overskud på omkring 4 mio. kr.

"Årets resultat er tilfredsstillende. Ritzau valgte i 2016 at sænke priserne og samtidig bruge flere ressourcer på udvikling af nyhedsbureauet. Alligevel er det lykkedes at fastholde en sund økonomi med et tilfredsstillende overskud. Bestyrelsen ser lyst på fremtiden, fordi Ritzau har fortsat sin positive udvikling i 2016, og fordi det tegner til yderligere fremgang i 2017," siger Erik Bjerager i meddelelsen.

Ritzaus Bureau, der i 2012 blev ændret til et aktieselskab, havde i 2011 et underskud før skat på 17 mio. kr. Udviklingen er siden vendt, og selv om indtægten fra salg af nyheder til medier er presset, er bureauets omsætning vokset år for år og ligger nu på 116 mio.kr.

Aktionærerne, der tæller en stribe danske dagblade og mediehuse, kan se frem til at få udbetalt et udbytte på 2 mio. kr.

I slutningen af 2015 overtog Ritzaus Bureau det konkurrerende nyhedsbureau, BNB, og omsætningen fra disse kunder, bl.a. Berlingske Medier, blev anvendt til at tilpasse prismodellen til det pressede mediemarked.

Ritzau-døtre tabte pusten i konkurrencepræget år

Ritzau Fokus udnævner ny direktør

Ritzaus Bureau udnævner udviklingsdirektør

Forsiden lige nu

Medietopchef er mere rolig efter indtog i Amazon-land

Egmont Publishing vil de kommende år erobre nyt land inden for e-commerce i jagten på at få vinderpositioner på det skandinaviske marked - men forretningerne skal ikke integreres med magasinforretningen, siger topchef.

Facebook vil prioritere "troværdige" nyheder

Medlemsundersøgelser skal luge ud i falske nyheder og få lokale medier til at fylde mere i Facebooks feed. Samlet set skal mængden af nyheder dog fortsat reduceres med en femtedel.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere