MediaWatch

Tre medier modtager innovationsstøtte

Blot tre ud af 16 ansøgere får del i puljen til innovationsstøtte i årets anden uddeling fra Medienævnet.

Foto: Colourbox

Tre tilsagn og 13 afslag. Det er resultatet af Medienævnets anden uddelingsrunde af innovationsstøtte i 2016.

De tre modtagere af støtte har alle fået midler til etablering. Topscoreren blandt de tre modtagere er hjemmesiden Nyforskning.dk, der kan se frem til 1,9 mio.kr. i støtte. Derudover modtager et projekt med titlen "Ny Netavis" 221.000 kr., mens Arkitektforum kan se frem til 120.000 kr.

Det betyder, at der samlet set bliver uddelt 2.241.000 kr. til de tre ansøgere. For to af ansøgernes vedkommende er der tale om støtte til forundersøgelser.

Medienævnet uddeler årligt 20 mio. kr. til innovationsstøtte – det gælder både etableringsstøtte og udviklingsstøtte. Ved seneste ansøgningsrunde handlede syv ansøgninger om etableringsstøtte, mens ni ansøgere havde bedt om udviklingsstøtte.

"Ved denne runde beror en del af afslagene på, at mediet efter Medienævnets vurdering ikke er et nyhedsmedie i lovens forstand," skriver Slots- og Kulturstyrelsen i en pressemeddelelse.

Blandt de andre årsager til afslag peger Medienævnet bl.a. på, at "nyhedsmediet efter støtteperiodens udløb ikke vil kunne blive økonomisk selvbærende, at egenfinansieringen ikke har opfyldt lovens minimumskrav, at det redaktionelle stof ikke i tilstrækkeligt omfang omhandler samfundsmæssige og politiske temaer, eller at mediet ikke er et skrevet internetbaseret nyhedsmedie".

Ansøgerne, der ikke slap igennem nåleøjet i denne omgang, kan søge innovationspuljen igen ved næste frist, der ligger 1. september.

Topscorerne ved årets først uddelingsrunde var Der Nordschleswiger, Danwatch og Havnefronten. Ved den lejlighed uddelte Medienævnet 7,5 mio. kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs