MediaWatch

DJ efterlyser fokus på indhold i DR-debat

Danske Medier har fået drejet debatten om DR, så den i dag handler om størrelse frem for indhold, mener Lars Werge. Det er på tide at definere public service på ny.

Lars Werge, formand, Dansk Journalistforbund

Brancheorganisationen Danske Medier har sejret i sit forsøg på at dreje diskussionen om indhold over på form frem for indhold, når det gælder DR. Det mener Lars Werge, formand for Dansk Journalistforbund, der har skrevet et debatindlæg på Altinget.dk.

Her henviser han til den nyligt afholdte generalforsamling i Danske Medier, hvor formand Stig Ørskov, der er adm. direktør i JP/Politikens Hus, aflagde beretning og endnu en gang langede ud efter DR og kritiserede det, der efter Danske Mediers mening er public service-institutionens konkurrenceforvridende virksomhed over for privatejede medieselskaber.

Ifølge Lars Werge vidner det om, at Stig Ørskov og Danske Medier har vundet debatten om DR, hvor brancheorganisationen i en årrække skal have forsøgt at få synet på DR til at handle om størrelsen på licenspuljen, frem for hvad danskerne får for licensen, eftersom både kulturminister Bertel Haarder og andre politikere deler den holdning, at DR skal på skrump.

"Brancheorganisationen har sat ministerens dagsorden på området, og det synes jeg er umådeligt trist. Der må da være større visioner for, hvad vi vil med public service? Man kan lidt populistisk sige, at hele debatten om DR har antaget en plat form - når den primært handler om platforme i stedet for at handle om det værdiskabende indhold," skriver han.

Journalistforbundets formand mener i stedet, at public service-begrebet trænger til at blive redefineret, og at der skal tænkes public service, medielicens og mediestøtte samlet set ind i "de krav til et sammenhængende og helt Danmark, som befolkningen stiller i 2016."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs