MediaWatch

Briefing: Ugens gang i mediebranchen

Information, Politiken og flere aviser i Jysk Fynske skal have ny chefredaktør. Politikens Lokalaviser afskedigede seks chefer og der tegner sig et politisk flertal for kortere medieaftaler. MediaWatch samler op på ugens nyheder i mediebranchen.

Foto: Jakob Dall/Polfoto

Det har været en mere end almindelig begivenhedsrig uge i den danske mediebranche. Ikke mindst på chefgangene i flere store mediehuse, hvor der har været flyvende udskiftninger på adskillige poster.

Torsdag annoncerede Politiken, at ansv. chefredaktør Bo Lidegaard forlader posten efter nøjagtig fem år i front på Rådhuspladsen. Ny mand ved roret bliver Christian Jensen, der senest 1. august forlader jobbet som chefredaktør på Information. Det efterlader indtil videre en tom stilling i mediehuset i St. Kongensgade. Den vigtigste opgave for Christian Jensen bliver ifølge adm. direktør for JP/Politkens Hus Stig Kirk Ørskov at forløse Politikens digitale potential. Bo Lidegaard og Christian Jensen tiltrådte som chefredaktører for henholdsvis Politiken og Information med få måneders mellemrum i slutningen af 2010 og begyndelsen af 2011. MediaWatch har kigget nærmere på resultaterne af begges tid som frontmænd på aviserne.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs