MediaWatch

S annoncerede dobbelt så meget som V i valgår

Socialdemokratiet sad tungt på annoncerne i duellen med Venstre om magten sidste år og var samtidig en større annoncør end flere store virksomheder.

Foto: Claus Bonnerup/Polfoto/Arkiv

Socialdemokratiet var den absolutte største annoncør blandt de politiske partier i valgåret 2015, skriver Berlingske.

I hele 2015 annoncerede Socialdemokratiet dobbelt så meget som Venstre, der indtager andenpladsen, viser tal fra Gallup Adfact. Socialdemokratiet købte annoncer for 75 mio. kr., mens Venstre brugte 37 mio. kr.

På tredje- og fjerdepladsen er Konservative og Liberal Alliance, der brugte hhv. 23,4 og 23,1 mio. kr. på annoncer i 2015. Modsat brugte Enhedslisten kun 1,9 mio. kr. eller godt 40 gange mindre end Socialdemokraterne.

Priserne er såkaldte listepriser og tager derfor ikke højde for rabatordninger og mængderabat.

Socialdemokratiet, som dengang var anført af daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt, var samtidig den 21. største annoncør i hele Danmark i 2015. Større end eksempelvis SAS, Yousee og McDonalds, skriver Berlingske.

Mere fra MediaWatch

Koda opponerer mod ny musikpolitik i DR

Nye retningslinjer i DR betyder, at kommercielt udgivet musik som udgangspunkt ikke længere skal bruges i programmer. Men public service-stationen bør have fokus på andet end katalog-musikken, mener Kodas adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs