MediaWatch

Konkurrence-styrelsen godkender salg af Midtjyske Medier

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen giver grønt lys for Jysk Fynske Mediers køb af bl.a. Århus Stiftstidende af Berlingske Media.

Opdateret. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst, at de har godkendt salget af Berlingske Medias jyske lokalaviser i Midtjyske Medier (MM)samt trykkerierne i Vonsild og Struer til Jysk Fynske Medier (JFM).

Det oplyser Berlingske Media i en pressemeddelelse.

"Jeg er glad for, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen nu som forventet har godkendt handlen. Det betyder, at vi nu som planlagt kan overdrage Midtjyske Medier og trykkerierne i Vonsild og Struer til Jysk Fynske Medier ved årsskiftet,” siger konst. adm. direktør Bjarne Munck (foto), Berlingske Media, i meddelelsen.

Aftalen om salget af Berlingske Medias lokalmedier og de to trykkerier til Jysk Fynske Medier blev offentliggjort 20. august i år.

Midtjyske Medier udgiver i alt syv lokale dagblade, herunder Århus Stftstidende og Dagbladet Holstebro-Struer, samt 18 ugeaviser på print og online i Holstebro, Viborg, Ringkøbing, Aarhus og Randers. Herudover har Midtjyske Medier  aktiviteter inden for distribution og tryk, lokalradio samt digitale guides som Alt om Aarhus, aok.dk.

"Det er Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vurdering, at fusionen mellem JFM og MM ikke vil hæmme den effektive konkurrence betydeligt," skriver styrelsen i et notat om godkendelsen.

Ændrer mediebilledet

Med opkøbet ændres det danske medielandskab betydeligt fra 2016. Jysk Fynske Medier bliver landets næststørste dagbladskoncern og henviser det traditionsrige Berlingske til en tredjeplads efterfulgt af Nordjyske Medier.

JP/Politikkens Hus vil fortsat være større end Jysk Fynske Medier, som med overtagelsen kommer til at beskæftige omkring 1700 medarbejdere rundt om i landet - omkring 400 mere end i dag.

Den årlige omsætning forventes at lægge sig på den gode side af to mia. kr. Til sammenligning havde JP/Politikens Hus i 2014 en omsætning på 3,1 mia. kr. og Berlingske på knapt 1,85 mia. kr. Omsætningen i Midtjyske Medier er ikke offentliggjort, men skønne at være godt 400 mio. kr.

Samtidig skaber fusionen en regional stemme, der har dækning og styrke til at sætte national dagsorden og agere journalistisk modvægt til hovedstadens mediekoncentration - på niveau med etableringen af TV 2 i Odense i 1988.
 

Forsiden af Fyens Stiftstidende d. 21. august, da opkøbet af Midtjyske Medier blev offentliggjort, illustrerer Jysk Fynske Mediers samlede dækningsområde med Midtjyske Medier i fusionen.

Så stort bliver det nye Jysk Fynske Medier 

Berlingske Media: Vi skal lave en sund forretning

Berlingske melder sig klar til flere frasalg

Jysk Fynske vil fortsætte i vækstsporet

Berlingske siger farvel til Aarhus-udfordringer

 

Mere fra MediaWatch

Top 20: DR vinder overlegent tv-slaget om søndagsseerne

Tv-serie om den tidligere statsminister Jens Otto Krag og hans hustru Helle Virkner sidder solidt på førstepladsen over de mest sete udsendelser i den forgangne uger på flow-tv. Kun ét andet program fik over en halv mio. seere.

Komponist er ny forperson i Koda

Koda har manglet en forperson siden generalforsamlingen i april, men nu er det meldt ud, at den tidligere næstforperson i organisation overtager rollen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs