MediaWatch

Her er vinderne af FUJ-priserne 2015

Foreningen for Undersøgende Journalistik (FUJ) uddelte lørdag aften priser til de bedste projekter inden for den undersøgende journalistik.

Foto: Haglund Martin Kurt

I går aftes blev de fem priser for den bedste undersøgende journalistik i Danmark uddelt. Danmarks Radio kom i en pressemeddelelse i dag med en oversigt over vinderne af FUJ-priserne 2015.

Prisen for "Bedste radio" gik til dokumentaren "Voldtægt on demand" af Claus Nordahl og Anders Bindesbøll. Dokumentaren blev lavet som de to journalisters afgangsprøve på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i Aarhus. "Voldtægt on demand" blev sendt på P1 i semtember 2015.

FUJ-prisen i web-kategorien gik til Bo Elkjær og Kristian Sloth fra DR's undersøgende databaseredaktion. De to journalister har lavet en større undersøgelse af 45.000 danske konkurser gennem ti år.

Prisen "Det seneste års bedste bog med afslørende journalistik" blev uddelt til Jesper Tynelll for sin bog "Mørkelygten". Bogen afslørede embedsmænd, der fortæller om "politisk tilskæring af tal, jura og fakta."

FUJ-prisen "Bedste undersøgende journalistik på TV" gik til TV-holdet, der producerede TV2's "Operation X" for programmet med titlen: "Den store jobfidus".

Prisen for "Det bedste journalistik i aviskategorien" gik til Thomas Gösta Svensson, Anders Ejbye-Ernst, Alexander Sokoler, Steffen Moses og Jens Christian Hillerup fra Ekstra Bladet for deres projekt: "Fri Adgang". Projektet handler om internet-kriminelle.

FUJ-priserne bliver uddelt hvert år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs