MediaWatch

Medieforsker: Public service-udvalget er en narresut

Danske medier og medieforsker nærer ikke store forventninger til public service-udvalgets arbejde.

Foto: Ilan Brender

8 ud af 10 medlemmer af public service-udvalget har tilknytning til DR. Samtidig har udvalget ingen penge til at undersøge DR's indflydelse på det private marked, ligesom det specifik er blevet bedt om ikke at diskutere licensen.

Derfor nærer medieforsker ved Aarhus Universitet Frands Mortensen ikke store forventninger til udvalgets arbejde, siger han til Jyllands-Posten.

"Det var en luns, Jelved gav de borgerlige for at få dem med i medieforliget, men jeg er bange for, at public service-udvalget næppe får den store betydning. Den kyniske betragtning er, at public service-udvalget er en narresut," siger Frans Mortensen til Jyllands-Posten.

Også Danske Medier er skeptiske over for udvalgets arbejde. Særligt bekymrer antallet af medarbejdere med tilknytning til DR, siger direktør for Danske Medie, Ebbe Dal.

Udvalgets formand Connie Hedegaard mener ikke, at DR-tilknytningen er et problem og henviser til, at mange af medlemmerne også har været omkring TV 2 og dagbladene.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs