MediaWatch

Zetland mangler 16 millioner til relancering

Relanceringen af det nye Zetland mangler 16 mio. kr., skriver Zetlands direktør i et blogindlæg. En kombination af bl.a. enkeltinvestorerer, fonde og mediestøtte er det mest realistiske bud, hvor de skal komme fra.

Der kommer færre singler på det nye Zetland.

16 mio. kr. Så mange penge skal Zetland bruge for at kunne opfylde deres ambition om at relancere sig selv som et nichemedie med et dagligt nyhedsudbud, skriver Zetland på sin hjemmeside.

"Ifølge det regnestykke, vi opererer med lige nu, mangler vi godt 16 millioner til at etablere det nye medie, drive og udvikle det i de første to år," skriver Zetlands direktør, Jakob Bergmann Moll, i et blogindlæg på Zetlands hjemmeside, hvor medievirksomheden gør status over arbejdet med at træde ud af single-universet og ind i nyhedsmaskinen.

Inden påske fik Zetland ellers 350.000 kr. fra innovationsstøttens etableringspulje under den nye mediestøtteordning. De penge er øremærket udviklingen af det nye Zetland. Dertil kommer "nogle hundrede tusinde", som Zetland har formået at spare op gennem Zetlands hidtidige aktiviteter såsom singler, live-events, kurser, konsulentarbejde og produktionen af "Mennesker og Medier" på P1.

Satser på kombinations-løsning

Jakob Bergmann Moll lister tre mulige kilder til finansieringen op: Banken, en investor "i form af – eksempelvis – et stort dansk eller skandinavisk mediehus med strategisk interesse i Zetland" eller via en kombination af enkeltinvestorer, fonde, crowdfunding, mediestøtte og tilskud fra virksomheder.

Af forskellige årsager ser Zetland ikke de to første løsninger som muligheder. Den sidste, kombinations-løsningen, er derfor det mest realistisk bud på, hvor de 16 mio. kr. skal komme fra.

"Det er en ret besværlig løsning. Rodet og mere risikabel end én stor pengekasse fra en strategisk investor, hvis viden og erfaringer vi såmænd godt kunne bruge fra tid til anden," skriver Jakob Bergmann Moll.

"Men vi besluttede at gå efter den tredje mulighed. Det føles simpelthen rigtigt. Vi skal have investorer ombord, der har en ægte interesse i vores skib – vi skal ikke være del af en flåde."

Skruer ned for singler

Zetlands plan, som skal være på plads senest i midten af 2015, er, at det nye Zetland udkommer med et sted mellem to og fem daglige artikler. Der bliver tale om kortere formater, som er inspireret af den nye bølge af amerikansk forklarende journalistik, har Jakob Bergmann Moll tidligere udtalt til MediaWatch.

Zetlands nuværende kendte varemærke - de lange singler - som hidtil er udkommet med en frekvens på en til to om måneden, vil der blive skruet ned for. Zetland vil dog stadig udkomme med deres som live-arrangementer, ”Zetland Live” og det mindre ”Zetland Garage”, ligesom de heller ikke udelukker, at de lejlighedsvis flirt med printudgivelser.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs