MediaWatch

Medier satser på film til det store lærred

Ambitionerne på levende billeder stopper ikke ved webtv for en lang række større amerikanske medievirksomheder, der i stedet går til filmen - både med drama og dokumentar.

Mens rigtig mange medier er i gang med at omfavne webtv som en forlængelse af deres forretning, så er en række store amerikanske medier gået videre til widescreen. Det skriver New York Times.

I stigende grad vil amerikanske medieselskaber nemlig forsøge at klemme sig ind på den røde løber for at forsøge at høste priser og publikum i kamp med de etablerede produktionsselskaber. Det gælder blandt andet Buzzfeed, CNN, Vice, Newsweek og magasinudgiveren Condé Nast, der udgiver magasiner som GQ, Vogue og Wired.

For de flestes vedkommende er projekterne dog i de indledende faser, hvor udvikling af filmene og rejsning af den nødvendige kapital er første skridt. Der kan derfor gå flere år, før det viser sig, om satsningerne kan generere indtægter. Det er også vidt forskelligt, om udgiverne fokusere på drama eller non-fiktion.

CNN: Først biograf - så tv

Budgetterne spænder også fra det mere skrabede til den aftale om film med et budget på to mio. dollars, som Vice har indgået med 20th Century Fox. Vice er kendt for selskabets dokumentarprogrammer fra verdens brændpunkter, og det er en stil, som man har taget med over fiktionens verden i pirat-thrilleren ’Fishing Without Nets’, der har havde premiere på Sundance Film Festival i januar.

Andre tager en mere klassisk tilgang, hvor Newsweek eksempelvis forsøger at få øje på historier fra det virkelige liv, der kan laves om til spillefilm, som man senest har set det med film som ’American Sniper’ samt CNN, der satser på klassiske dokumentarer med kanalens CNN Films-projekt. Det har indtil videre spundet 16 dokumentarer af sig.

CNN’s største succes har indtil videre været dokumentaren ’Blackfish’ om dyrenes forhold i de amerikanske SeaWorld-pakker, der tjente to mio. dollars ind i biograferne, men siden er set af over 27 mio. seere de 28 gange filmen fra 2013 er blevet sendt på tv, hvilket ifølge New York Times svarer til, hvad en Hollywood-blockbuster film til 200 mio. dollars oftest kan trække.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs