MediaWatch

Pinterest værdisat til 78 mia. kr. i kapitalrejsning

Pinterest har mere end fordoblet sin værdi det seneste år og er i dag vurderet til ca. 78 mia. kr.

Det sociale medie Pinterest, der lader brugerne dele deres billeder gennem sin hjemmeside og app, er blevet vurderet til at være 11 mia. dollar, eller ca. 78 mia. kr., værd, efter at selskabet har gennemført en kapitalrejsning på 367 mio. dollar.

Det skriver Financial Times.

Dermed har selskabet mere end fordoblet sin værdi på under et år. Det er nemlig kun ti måneder siden, at Pinterest sidst var ude at rejse kapital fra investorer, hvilket gav en kapitalindsprøjtning på 200 mio. dollar og en værdisætning på "blot" 5 mia. dollar.

"Pinterest vil bruge den nye kapital til forretningsmæssige formål, hvilket inkluderer en international ekspansion. I 2014 voksede vores internationale brugerbase med 135 pct. I dag udgør de mere end 40 pct. af alle vores brugere," udtalte Pinterest i en meddelelse i forbindelse kapitalrejsningen, ifølge Financial Times.

Spekulationer om boble

Pinterest blev grundlagt i marts 2010 og har 500 ansatte. Pinterests enorme valuering er den seneste i en række af internetselskaber, som SnapChat, Twitter og WhatsApp, der på rekordtid er blevet værdisat til tocifrede milliardbeløb.

Det har skabt spekulationer om en boble på markedet, lig med dotcom-boblen omkring årtusindeskiftet. Bill Gurley, bestyrelsesmedlem i Uber og kender af startupmiljøet i USA har således advaret mod en komplet mangel på frygt i Silicon Valley.

"Jeg tror, vi kommer til at se nogle døde enhjørninger i år," udtaler Bill Gurley, med henvisning til betegnelsen enhjørning for selskaber med en værdi på 1 mia. dollar eller mere.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs