MediaWatch

Gyldendal: Forventer et faldende bogmarked i 2015

Gyldendals Forlag forbedrede nettoresultatet for 2014, som lød på 58,9 mio. kr. mod 37,1 mio. kr. i 2013.

Foto: MORTEN LANGKILDE/POLFOTO/ARKIV
Det fremgår af selskabets regnskab, som blev offentliggjort fredag middag.

I regnskabet udtrykker Gyldendals Forlag tilfredshed og skriver i beretningen:

"Gyldendals uddannelsesforlag udvidede og videreudviklede læringssystemer til alle uddannelsesniveauer, og udbredelsen af digitale læremidler til både folkeskolen og ungdomsuddannelserne blev markant forøget og skabte vækst i 2014."

"På det private marked voksede salget af digitale udgivelser, men den trykte bog udgjorde fortsat langt hovedparten af omsætningen."

Den samlede omsætning lød på 844,9 mio. kr. mod en samlet omsætning for 2013 på 858,6 mio. kr. Alligevel blev driftsresultatet forbedret med 21 mio. kr. til 58,9 mio. kr., og det skyldes flere faktorer.

"Indtjeningsforbedringen blev blandt andet opnået ved reduktion af vareforbruget, hvor det gennem oplagsstyring og bedre indkøbspriser er lykkedes at nedbringe produktionsomkostningerne og varelageret," skriver Gyldendal i regnskabet.

Af regnskabet fremgår det, at Gyldendal forbedrede driftsresultatet med 21 mio. kr., mens EBIT-marginen steg til 9,2 pct. fra 6,6 pct. i 2013.

Forlaget skriver videre, at det forventer et svagt faldende privat bogmarked, men til gengæld en svag vækst i uddannelsesmarkedet. Koncernen venter en omsætning og et resultat før skat på samme niveau som i 2014.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs