MediaWatch

Top 20: Det klager DR's seere mest over

DR-brugerne klagede især over flytningen af 'Giro 413' fra P4 til P5 og dækningen af Gaza-konflikten, viser rapport fra DR's seer- og lytterredaktør, der kritiserer, at DR stadig retter for lidt, selvom huset er blevet bedre.

-
Lukningen af 'Giro 413', afskedigelsen af P1-værten Niels Lindvig og Deadline-værten Martin Krasniks dækning af Gaza-konflikten.

Det er ifølge DR's seer- og lytterredaktør, Jacob Mollerup, nogle af de beslutningerne og historier, som flest har klaget til DR over i andet halvår af 2014.

Hvert halve år udsender DR's vagthund en rapport, der opgør de klager, DR har modtaget, og de udfordringer, det står overfor.

Opgørelsen viser, at DR modtog 828 klager over "unfair og tendentiøs dækning". 670 af klagerne omhandlede dækningen af Gaza. Deadline modtog over 1000 klager over både vært Adam Holm og især vært Martin Krasniks pågående stil i en række interviews med bla. en israelsk viceambassadør, en dansk forsker og en norsk læge, skriver Jacob Mollerup.

Over 100 klagede også, da DR afskedigede P1-journalisten Niels Lindvig i en sparerunde i oktober, der også ramte 100 andre medarbejdere.

Sindene i kog over 'Giro 413'

Klagerne væltede dog også ind, da radioprogrammet 'Giro 413' rykkede frekvens fra P4 til P5 på DAB. Over 400 P4-lyttere klagede over flytningen. De var især utilfredse med, at radioprogrammet ikke længere kunne høres på FM, og en del henviste til, at de ældre lyttere har sværere ved at bruge DAB eller lytte via internettet, skriver Jacob Mollerup.

Da DR i september valgte at lukke DR Underholdningsorkestret fra årskiftet skete det under massive protester fra borgere og politikere. En støttegruppe på Facebook til fordel for orkestret fik over 51.000 likes, ligesom der blev indsamlet over 40.000 underskrifter i protest mod lukningen. Derimod modtog DR kun omkring 50 klager over lukningen.

Ifølge Jacob Mollerup er der sket en forbedring i antallet af klager over problemer med streamingen. I alt er klagerne faldet med 70 pct. siden første del af 2014, skriver han.

Retter stadig for lidt

Den halvårige rapport berører også etik og fejl. Her mener Jacob Mollerup, at der er sket væsentlige fremskridt i etikarbejdet.

"Ved øget indsats på undervisning, en tiltrængt opdatering af de etiske retningslinjer, systematisk oplysning til producenterne og ikke mindst konkret journalistisk og etisk rådgivning i forbindelse med svære programsatsninger, har opprioriteringen i det forløbne år betydet en mærkbar forbedring," skriver han.

Hvad angår fejl mener DR's vagthund fortsat, at public service-stationen retter for lidt, selvom den er blevet markant bedre.

"Det positive er, at holdningen til at rette fejl på fladen virkelig har ændret sig. Der laves flere hurtige rettelser på sendefladen i nyhedsudsendelserne, ligesom der gennemgående laves rimelig klare rettelser," skriver Jacob Mollerup.

"Blandt de væsentlige uløste problemer er, at der samlet fortsat rettes for lidt. På den Fejl & Fakta-side på dr.dk, hvor alle rettelser skal omtales, har der i det seneste halvår kun været registreret i gennemsnit en DR-rettelse om ugen. Det er for lidt."

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs