En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
26.02.2015kl. 10.38

Unge vendte klassiske medier ryggen under terrorangreb

De 18-21-årige fik i højere grad end resten af befolkningen nyheden om terrorangrebet i København via omgangskredsen og sociale medier frem for de traditionelle medier.
- | Foto: Colourbox
af MORTEN BANG JØRGENSEN

Flest danskere fik nyheden om terrorangrebet i København gennem fjernsynet, men de fleste unge mellem 18 og 21 år hørte om det via familie og venner - eller gennem sociale medier.

Det viser en undersøgelse fra Center for Journalistik på SDU, som holdet bag præsenterer i en kronik i Berlingske.

Forskerne spurgte dagen efter terrorangrebet 1.514 danskere, hvor de først hørte nyheden. Hver femte i den unge aldersgruppe hørte først om det på sociale medier som Facebook, mens det generelt for befolkningen var hver tiende.

Generelt velinformerede

Undersøgelsen peger i retning af, at danskerne er generelt velinformerede, men at mediebilledet er fragmenteret. Forskerne bag peger på, at det kan være en udfordring, hvorvidt de 18-21-årige får tilstrækkelig information, når de er afhængige af, at den bliver leveret til dem via venner og sociale medier. Ikke mindst når man af dem skal stemme for første gang til folketingsvalget senere i år.

”Svaret er ikke helt ligetil. Alternative informationskanaler, såsom sociale medier, er ikke nødvendigvis et problem for samfundet. Hvis de i lige så høj grad som de traditionelle medier – eller måske endda i højere grad – er i stand til at ruste bestemte borgere til at tage stilling til og engagere sig i samfundet, kan de have en positiv effekt,” skriver forskerne i Berlingske.

Under 1 pct. af de udspurgte havde ikke hørt om terrorangrebet, da de blev spurgt den efterfølgende aften.

Relaterede artikler:

  • - | Foto: JACOB ERBAHN/POLFOTO/ARKIV

    Rørbye Rønn: Usikkerhed om FM-sluk er problem for DR

    For abonnenter

  • Usikkerhed om DAB-plan fortsætter

    For abonnenter

  • Youtube og Netflix driver tranformation af tv-mediet

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Dresling
TV

Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion

Afskedigelserne i DR-afdelingen sker som følge af et fald på et tocifret millionbeløb i budgettet til intern produktion i public service-stationen.
  • Fald på tocifret millionbeløb er skyld i fyringer i DR
  • DR omorganiserer produktionsarm og nedlægger op til 20 stillinger

For abonnenter

Malte Jørstad | Foto: Stine Tidsvilde
Debat

Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang

Foto: Pr Aller Foto og Video
Ugeblade & Magasiner

Aller Media skærer til i ny omstrukturering

For abonnenter

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Navne

Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre

For abonnenter

Foto: Make Influence/pr
Digital

Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører

For abonnenter

Foto: Pr/discovery
TV

Impact tabte penge på Metoo-dokumentar

For abonnenter

Læs også

Photo: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

Løsningen, som kan genkende over 100 sprog, bygger ligesom Zetlands ”Good Tape” på software fra OpenAI. 

For abonnenter

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.

For abonnenter

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

Mediekoncernen forfremmer porteføljechef til at stå i spidsen for digital produktudvikling og brugeroplevelser.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Aller Media skærer til i ny omstrukturering – 12.37
  • Forhandlinger nedbringer fyringer i DR Medieproduktion – 12.32
  • Berlingske-journalist bliver mediechef i Venstre – 11.55
  • Make Influence starter 2023 med ny investor og to færre direktører – 11.32
  • Impact tabte penge på Metoo-dokumentar – 10.45
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang – 10.10
  • Republikaner vil forbyde Tiktok i USA – 09.20
  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
  • Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming – 07.05
  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 1. feb.
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 1. feb.
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 1. feb.
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Head of Business Development

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge