MediaWatch

Aller og Egmont skal distribuere for Bonnier

Bladkompagniet mister storkunden Bonnier som kunde. Fremover skal Aller og Egmonts distributionsselskab UBD også distribuere Bonnier og Benjamins magasiner.

Ordrebogen i Aller og Egmonts fælles distributionsselskab, Ugebladsdistributionen I/S, der sørger for, at husenes ugeblade og magasiner når ud på hylderne i kiosker og supermarkeder, vokser.

Fremover skal selskabet nemlig også distribuere blade for konkurrenten Bonnier, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Hidtil er det Berlingske Medias og JP/Politikens fælles distributionsselskab, Bladkompagniet, der har distribueret for Bonnier Publications, der står bag nogle af landets mest læste magasiner som Illustreret Videnskab, Historie og National Geographic. Med i aftalen følger også distribution for Bonniers datterselskab Benjamin, der udgiver magasiner som Bo Bedre, Woman, M og Costume.

Marked under pres

Overgangen sker fra marts næste år. Markedet for distribution, returbehandling og fakturering er under pres, og adm. dir. i UBD, Kim Holten Larsen, ser derfor oplagte muligheder for synergi.

”Vi vil med denne aftale tage et medansvar og forsøge at få det bedste ud af den nuværende situation ved at se på både omkostningerne og den daglige håndtering i detailhandlen,” siger UBD’s adm. direktør Kim Holten Larsen i pressemeddelelsen.

Egmont og Aller forbliver ejer

Aller og Egmont fortsætter som ejere af UDB, selvom den tredje store magasinspiller herhjemme, nu er kommet i folden som kunde.

”Vi har gennem længere tid haft et ønske om at skabe et distributionssamarbejde i hele magasin- og ugebladsbranchen, så vi i fællesskab kan udvikle og smidiggøre den operation, som dagligt er en del af detailhandlens og udgivernes udfordringer. At dette nu er lykkedes i samarbejde med UBD, er vi naturligvis tilfredse med, idet vi mener, at en samlet distribution via UBD vil gøre, at vores magasiner kommer til at stå stærkest muligt i handlen,” siger adm. dir. i Bonnier International, Niels Jespersen, i meddelelsen.

Ifølge UDB distribuerer selskabet i forvejen de to ejeres titler til omkring 5.000 forhandlere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs