MediaWatch

Google fintuner reklamefri annoncemodel for Youtube

Youtube vil lancere reklamefrit abonnement til brugere. Modellen følger i hælene på lignende produkt fra Youtube i november, og skal tage konkurrencen op med Netflix.

Foto: Uncredited/AP/Polfoto/Arkiv

Google gør sig klar til at lancere en abonnementsmodel på Youtube, som er fri for reklamer, skriver The Guardian.

På en konference i Californien, USA, fortalte Youtubes chef for indhold, Robert Kyncl, at de i øjeblikket er i gang med at "fintune oplevelsen", som er vigtig for Youtube, fordi nogle brugere ikke ønsker at se reklamer. 

Youtube har i en længere periode arbejdet på en betalt, annoncefri model. Tilbage i 2013 lancerede selskabet et pilotprojekt, som tillod individuelle indholdsproducenter at afkræve betaling af kunder for at abonnere på bestemte kanaler.

I november lancerede Youtube så 'YouTube Music Key', som fortsat kun findes i en beta-version for inviterede brugere. Servicen giver brugerne mulighed for at se musikvideoer uden reklamer. I stedet ser de reklamer på andre videoertyper.

Reklamefrie videoer er vigtige for Youtube i konkurrencen mod Netflix.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs