MediaWatch

NBC-anker tager fri efter løgn om Irak-reportage

Vært på NBC's nyhedsflagskib 'NBC Nightly News' og en stationens vigtigste profiler, Brian Williams, tager fri et par dage, efter at han har indrømmet løgn om reportage i Irak i 2003.

Amerikanske NBC's "Mr. News", Brian Williams, træder midlertidigt tilbage, mens en nyhedsstationen er i gang med en intern granskning af hans unøjagtige reportage i Irak i 2003, skriver The Guardian.

"Det er blevet smertelig tydeligt for mig, at jeg i øjeblikket er for meget en del af nyhederne på grund af mine handlinger. Som ledende redaktør af NBC Nightly News har jeg besluttet at pille mig selv af mine daglige udsendelser de næste dage," siger Brian Williams i en udtalelse.

Afløser i Brians Williams fravær bliver Lester Holt, skriver Brian Williams, som dog tilføjer, at han vil vende tilbage.

"Jeg vil fortsætte min karrierelange stræben efter at fortjene tilliden fra dem, der sætter deres tillid til os," udtaler han.

I sidste uge indrømmede Brian Williams, at han har løjet om at have været om bord en helikopter, der blev skudt ned under en reportage for NBC Irak i 2003.

I flere år har Brian Williams således hævdet, at han befandt sig i helikopteren, da den blev ramt af antiluftskyts, gik i brand og måtte nødlande. En dramatisk historie, der var med til give Brian Williams et navn som reporter. En løgn han gentog så sent som i 2013 i et interview med David Lettermann.

Sandheden viser sig dog at være mindre flatterende, efter Brian Williams i et interview i denne uge indrømmede, at han ikke selv befandt sig i den helikopter, der blev skudt ned, men i en helikopter, der fulgte efter og kunne lande sikkert.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs