MediaWatch

Analytiker: Tv-forretning kan være lyspunkt for TDC

Yousee Play og den øvrige tv-forretning i TDC spås af bankanalytiker til at skille sig positivt ud i TDC's regnskab for fjerde kvartal, som ellers ikke skaber høje forventninger.

Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto/Arkiv

Når tele- og tv-koncernen TDC i morgen kommer med regnskab for fjerde kvartal, vil det formentlig være under indtryk af om, at kundeflugten i mobilforretningen fortsætter, lyder spådommen fra Sydbank ifølge Ritzau Finans.

Et lille lyspunkt i regnskabet kan dog blive tv-forretningen, hvor TDC har haft fokus på produktinnovation.

Her har TDC senest relanceret Yousee Play efter fiaskoen med Youbio i et forsøg på at vende udviklingen, hvor kunderne vælger de mindste kanalpakker og supplerer med streamingtjenester som Netflix eller HBO.

"Jeg tror dog, at TDC over tid vil have held med de tiltag, men tv-forretningen har også været under pres gennem 2014, så der er helt klar nogle udfordringer," siger senioranalytiker i Sydbank Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Spot på ny norsk forretning

Samtidig vil der ifølge Sydbank-analytikeren være fokus på den norske del af forretningen. For første gang indgår TDC's opkøb af det norske kabel-tv selskab Get, som TDC betalte 12,5 mia. kr. for i september sidste år, nemlig i et fuldt kvartalsregnskab.

Forventningen er, at købet ikke bare vil løfte omsætningen i divisionen Nordic, men i hele koncernen. Analytikerne vil dog holde tæt øje med, om Gets vækst de seneste kvartaler, er fulgt med over i TDC, fortæller Morten Imgard.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs