Aller-regnskab i minus efter Se og Hør-sag

Se og Hør-sagen, investeringer og omstruktureringer giver røde tal hos udgiveren.
Foto: /ritzau/STINE BIDSTRUP/ARKIV
Foto: /ritzau/STINE BIDSTRUP/ARKIV
Se og Hør-sagen sætter dybe spor i årsregnskabet fra Aller Media A/S. Koncernen kommer ud af 2013/14 med et minus på 7,9 mio. kr. før skat mod et plus på 88 mio. kr. året før.

Det er første gang i fem år, at Aller går i rødt. Koncernen nævner selv investeringer, efterårets store omstrukturering samt ikke mindst Se og Hør-sagen, som årsagerne.

”Det er klart, at Se og Hør-sagen - både i forbindelse med de direkte omkostninger og den påvirkning sagen igennem en længere periode havde for hele organisationen - naturligvis har haft en stor negativ effekt på årets resultat. Samtidig valgte vi at lukke de dele af vores forretning, der ikke længere var lønsomme, hvilket også har haft betydning for resultatet. Til gengæld mener jeg, at vi med vores nye organisation og kraftfulde strategi står godt rustet til fremtiden og de udfordringer, vi vil møde,” siger adm. direktør Pål Thore Krosby, i en pressemeddelelse.

Fyringer koster

Ud over Se og Hør-sagen trækker omkostninger til lukning af titler også regnskabet ned, oplyser koncernen.

Aller lukkede i september blandt andet bladet Frikvarter samt printudgaven af Tidens Kvinder. Det betød afskedigelser af 23 medarbejdere samt frasalg af sundhedssitet Slankedoktor.dk og en række andre online-aktiviteter.

Opkøb løfter omsætning

Aller Media har i forbindelse med koncernens såkaldte Safari-strategi bl.a. opkøbt rejseselskaberne Nyhavn Rejser og Kulturrejser Europa, ligesom udgiveren Datagraf sidste år blev opkøbt og indlemmet under Allers content marketing-gren, ACP.

Striben af opkøb og investeringer er med til at øge nettoomsætningen i Aller Media 16 pct. til 1,295 mia. kr. mod 1,117 mia. kr. i 2012/13-regnskabet.

Positive takter i 2015

Omstruktureringen af Aller Media i efteråret lagde desuden op til, at der skal skabes større synergi-effekter mellem de forskellige dele af Allers forretning. I tråd med den strategi lancerede Aller for nyligt et rejseunivers på nettet, der skal bakke op om det nye forretningsområde.

Den strategi viser ifølge Pål Thore Krosby allerede nu positive takter:

"På den måde (ved at lancere nye produkter og udnytte synergier, red.) får vi maksimal kraft bag vores strategi, og derfor har jeg høje forventninger til det nye regnskabsår, hvor vi allerede efter første kvartal kan se lovende resultater,” fortæller adm. direktør Pål Thore Krosby, i meddelelsen.

Aller Medias årsregnskab løber fra den 1. oktober 2013 til den 30. september 2014. Koncernen forventer i det kommende regnskabsår, at indtjeningen fra kerneforretningen fastholdes på samme niveau for det nye år, mens omsætningen ventes at stige "med udvikling af de opkøb, der er foretaget samt med udvikling af nye forretningsområder og nye opkøb".

Aller-topchef i Norge trækker sig

Aller om nyt rejsemedie: Kvinderne bestemmer destinationen

Aller: Ikke underligt at Se og Hør-sag gør ondt

Se og Hør taber 100.000 læsere

Aller tager opgør med digital silo-tankegang

Aller Media udnævner afløsere for Per Ingdal

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også