MediaWatch

Danskernes opbakning til Muhammed-tegninger er rekordstor

Holdningen til Jyllands-Postens omstridte tegninger i 2005 har ændret sig efter Paris-attentat, viser måling.

Foto: Rasmus Baaner/Polfoto

Støtten blandt danskerne til Jyllands-Postens valg om at trykke Muhammed-tegninger for ti år siden har aldrig været større end i dag.

Et klart flertal mener nu, at det var rigtigt af avisen at trykke tegningerne. Det viser en Gallup-måling i Berlingske.

65 pct. mener, at Jyllands-Posten traf den rette beslutning, da de bragte de 12 tegninger. I 2006 var opbakningen til sammenligning på 43 pct.

Samtidig er andelen, som mener, at avisen ikke skulle have trykt tegningerne, raslet ned til 17 pct. fra 49 pct.

Målingen er lavet mellem 15. og 18. januar og altså efter attentatet mod det franske satiremagasin Charlie Hebdo i Paris 7. januar.

JP: Tydeligere hvad der er på spil

At danskerne er blevet mere forstående over for Jyllands-Postens kontroversielle beslutning, overrasker ikke avisens nuværende chefredaktør, Jørn Mikkelsen.

"Vi har været igennem så meget de seneste ni år, at det simpelthen er gået op for danskerne, hvad der er på spil," siger han til Berlingske og fortsætter:

"En del har indset, at vores oprindelige journalistiske projekt ikke tog sigte på at mobbe eller chikanere, sådan som mange dengang mente, men at det faktisk var et ærligt forsøg på at få gang i en debat om ytringsfrihed, som vi så nu har efter angrebet på Charlie Hebdo."

De 1157 repræsentativt udvalgte deltagere i Gallups måling er også blevet spurgt, om offentliggørelsen af Muhammed-tegningerne efter deres mening har gavnet debatten om ytringsfriheden. Det mener 50 procent mod 41 procent i målingen for næsten ti år siden.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs