En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
15.01.2015kl. 14.21

Satiretegninger får deres egen forsker på RUC

Få uger efter terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo igangsætter Roskilde Universitet (RUC) det første danske forskningsprojekt om satiretegninger og deres betydning.
Foto: Peter Dejong/Polfoto/AP
af CHRISTIAN CARLSEN

Roskilde Universitet (RUC) opretter en ph.d.-stilling, der i de næste tre år skal undersøge satiretegninger i danske aviser fra 1920 til 2010 og deres samfundsmæssige rolle i samtiden, skriver Dagbladet Roskilde.

Oprettelsen af stillingen sker blot få uger efter terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo.

"Udgangspunktet for projektet har egentlig været at se på, hvilken rolle satiretegninger har i forhold til den nationale identitet, og hvordan de kan splitte og samle. Det spørgsmål er nærmest blevet overhalet af virkeligheden på tragisk vis på det seneste og har gjort projektet mere aktuelt," siger Martin Beyer, institutleder på Institut for Kultur og Identitet på RUC, hvor ph.d.-stillingen får til huse, til Dagbladet Roskilde.

Det er usikkert, om angrebet på Charlie Hebdo kommer til at få direkte indflydelse på projeket, idet projektet skal fokusere på danske tegninger. Det gør Jyllands-Postens snart ti år gamle Muhammed-tegninger til gengæld.

"Der har næppe været nogle tegninger, der har skabt en lige så markant konflikt, som Muhammed-tegningerne. Noget af det, vi vil bruge projektet til, er at se på, om der er en større polariserng i synet på de enkelte satiretegninger nu, end tidligere," siger Martin Beyer.

Ph.d.-projektet er blevet til i et samarbejde mellem RUC og Det Kongelige Bibliotek i fællesskab, mens Kulturministeriet har bidraget til finansieringen.

Relaterede artikler:

  • Foto: JANUS ENGEL/POLFOTO/ARKIV

    Billigere at bøje nakken end at provokere og udfordre

  • Foto: Christophe Ena/AP/Polfoto

    Charlie Hebdo: "Fejl" at JP ikke bringer tegninger

  • Foto: Rasmus Baaner/Polfoto

    Kurt Westergaard støtter Hebdo med tegning

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Photo: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Head of Business Development

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge