MediaWatch

Teenagere lytter længere til radio

Det at lytte til radio skurrer en smule mindre i ørerne på teenagerne end førhen, lyder det i DR Medieforsknings ’Medieudviklingen 2014’.

Unges radioforbrug går et nøk op. Det er en af konklusionerne i en opgørelse fra DR Medieforskning. Det skriver DR Presse.

Faldet i radiolytningen er således det mindste i en årrække. Samlet set var faldet hos den gennemsnitlige danske radiolytter 113 minutter per dag mod 117 året før, og det er måske lidt overraskende ikke de unge, der trækker ned.

”Det er nu ikke alle aldersgrupper, der har sænket deres tidsforbrug på radio. Teenagerne har øget deres daglige lyttetid fra 55 minutter til 59 minutter, så det hidtidige billede af at de yngste vender mediet ryggen er i hvert fald en kende upræcist,” konstaterer Dennis Christensen, der er stedfortrædende forskningschef i DR Medieforskning, til DR Presse.

Lytter mere lokalt og kommercielt

Det er særligt de lokale, kommercielle kanaler, der kan få de unge til at stille ind. Samtidig foregår lige over en femtedel af radiolytningen nu digitalt.

Opgørelsen, der er en del af den kommende rapport ’Medieudviklingen 2014’, viser desuden tilbagegang i P4’s lytterandel,  mens der er fremgang til P1, P5 og Nova FM. Samlet set sidder DR på 73 pct. af lytterne, mens de kommercielle radiokanalers andel er på 25 pct. mod 22 pct. forrige år. De sidste 2 pct. indtages af Radio24syv.

Politiken i alliance med podcast-producent

Georg Metz: Radio24syv afløser kriseramt P1

Gallup skal fortsat måle radiolytning

Flere medier vil prøve kræfter med podcast

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs