MediaWatch

Norge har fået sin egen 1864-sag

NRK's dyreste serie nogensinde 'Kampen om tungtvannet' er havnet i stormvejr på grund af beskyldninger om historieforfalskning.

Norges hidtil dyreste TV-serie 'Kampen om tungtvannet' oplever lige nu på mange måder den samme kritik, som vi var vidne til i Danmark, da Ole Bornedals '1864' rullede over skærmen, skriver Jyllands-Posten.

'Kampen om tungtvannet' udspiller sig under Anden Verdenskrig i Norge og handler om den virkelige sabotageaktion mod tungtvandsfabrikken Vermok i 1943.

Men de første afsnit har fået nordmændene til at diskutere, hvorvidt skildringen gør for meget vold på virkelighedens begivenheder.

"Dette er en grov historieforfalskning," siger tidligere afdelingschef ved forsvarsmuseet, Thor Brynhildsen, til Aftonposten.

Det kritiseres blandt andet, at seriens første afsnit viser, hvordan allierede faldskærmssoldater forsøger at sabotere tungtvandsfabrikken, hvilket mislykkes, og soldaterne bliver henrettet på ordre fra en tysk SS-officer. Men ifølge kritikerne skete henrettelserne først nogen tid efter tilfangetagelsen, og ikke - som det skildres i filmen - ved fabrikken.

Seriens producent, Jon M. Jacobsen, erkender, at de hele tiden har været klar over, at filmen ikke er korrekt på nogle punkter. Han understreger dog, at de har aldrig har påstået, at de ville lave en dokumentarfilm, men derimod et historisk drama.

Tv-serien har et budget på 70 mio. kr., og er NRK's hidtil dyreste serie. Den bliver i øvrigt rost af de norske anmeldere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs