MediaWatch

Norge har fået sin egen 1864-sag

NRK's dyreste serie nogensinde 'Kampen om tungtvannet' er havnet i stormvejr på grund af beskyldninger om historieforfalskning.

Norges hidtil dyreste TV-serie 'Kampen om tungtvannet' oplever lige nu på mange måder den samme kritik, som vi var vidne til i Danmark, da Ole Bornedals '1864' rullede over skærmen, skriver Jyllands-Posten.

'Kampen om tungtvannet' udspiller sig under Anden Verdenskrig i Norge og handler om den virkelige sabotageaktion mod tungtvandsfabrikken Vermok i 1943.

Men de første afsnit har fået nordmændene til at diskutere, hvorvidt skildringen gør for meget vold på virkelighedens begivenheder.

"Dette er en grov historieforfalskning," siger tidligere afdelingschef ved forsvarsmuseet, Thor Brynhildsen, til Aftonposten.

Det kritiseres blandt andet, at seriens første afsnit viser, hvordan allierede faldskærmssoldater forsøger at sabotere tungtvandsfabrikken, hvilket mislykkes, og soldaterne bliver henrettet på ordre fra en tysk SS-officer. Men ifølge kritikerne skete henrettelserne først nogen tid efter tilfangetagelsen, og ikke - som det skildres i filmen - ved fabrikken.

Seriens producent, Jon M. Jacobsen, erkender, at de hele tiden har været klar over, at filmen ikke er korrekt på nogle punkter. Han understreger dog, at de har aldrig har påstået, at de ville lave en dokumentarfilm, men derimod et historisk drama.

Tv-serien har et budget på 70 mio. kr., og er NRK's hidtil dyreste serie. Den bliver i øvrigt rost af de norske anmeldere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs