MediaWatch

Sony-chef roser ansatte efter hackerangreb

En af topcheferne fra japanske Sony roser nu medarbejdere og samarbejdspartneres håndtering af hackerangrebet.

Foto: Ahn Young-joon/AP/Polfoto

En af den japanske tech-gigant Sonys absolutte topchefer roser nu selskabets medarbejdere og samarbejdspartnere for håndteringen af det store hackerangreb på virksomheden i november.

"Jeg er stolt af vores ansatte og vores samarbejdspartnere," siger Kazuo Hirai, der er adm. direktør for Sony Corporation.

Ordene faldt i forbindelse med Sonys pressemøde på verdens største teknikmesse, CES, der afholdes i denne uge i Las Vegas. Hirai kaldte hackerangrebet på Sony for et af de mest ondskabsfulde cyberangreb i nye historie.

I forbindelse med hackerangrebet blev der bla. hugget en række endnu ikke udgivne film, der herefter blev lagt ud på nettet. Det lykkedes også hackerne at stjæle og offentliggøre en række kompromitterende mails fra Sonys ansatte.

Efterfølgende har USA beskyldt Nordkorea for at stå bag hackerangrebet, der angiveligt skulle være en hævn for den Sony-producerede film “The Interview".

Filmen handler om to amerikanske journalister, der af CIA bliver opfordret til at slå den nordkoreanske leder, Kim Jong-un, ihjel.

Hackerangrebet har ramt Sony særdeles hårdt og udstillet den manglende sikkerhed i teknologigigantens it-systemer. Systemer, der ellers skulle være forbedret, efter at Sony tidligere har været ramt af hackerangreb, blandt andet på Playstation Store.

Netop Playstation er dog et af lyspunkterne i den japanske virksomhed. I forbindelse med CES har Sony nemlig offentliggjort julesalget af spillekonsollen Playstation 4. Og det har vist sig overraskende godt.

I alt har Sony nu solgt 18,5 mio.  eksemplarer af den populære spillemaskine, og det opvejer i nogen grad et skuffende salg af virksomhedens ellers meget roste smartphones og fjernsyn.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs