En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
18.12.2014kl. 13.53

DR og Jelved har underskrevet ny public service-kontrakt

Opdateret 14:25. En ny public service-kontrakt er underskrevet af DR og Kulturministeriet. Kontrakten forpligter bla. DR til at styke indsatsen over for den yngre del af befolkningen.
af CHRISTIAN CARLSEN

DR og Kulturministeriet har underskrevet en ny fireårig public service-kontrakt, som fastsætter rammerne for DR's public service-virksomhed frem til udgangen af 2018. Det oplyser DR i en pressemeddelelse.

Den nye kontrakt vækker glæde hos DR's bestyrelsesformand, Michael Christiansen.

"Helt overordnet hæfter jeg mig ved, at DR også fremadrettet skal stræbe efter at følge med medieudviklingen og afspejle befolkningens mediebrug. At DR skal levere programmer og tjenester af høj kvalitet – og at man skal udnytte nye digitale muligheder i bestræbelserne på at levere det bedst mulige public service-tilbud til alle,” udtaler Michael Christiansen i  en pressemeddelelse.

Den nye public service-kontrakt, der er blevet til på baggrund af sommerens medieaftale, indebærer bla., at DR skal styrke indsatsen for at nå de unge, styrke den regionale dækning, øge andelen af dansk musik i radioen samt lægge flere opgaver ud til det private produktionsmiljø.

Udfordring med store børn

DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn hæfter sig bla. ambitionen om, at DR skal styrke indsatsen over for den yngre del af befolkningen.

”Det er ingen hemmelighed, at vi igennem mange år har været dygtige til at nå de alleryngste med blandt andet DR Ramasjang, mens vi desværre har haft langt sværere ved at etablere en varig relation til de unge. Det var baggrunden for, at vi i 2013 gik i luften med tv-kanalen DR3, som er et public service-tilbud til de yngre seere," udtaler Maria Rørbye Rønn, der anerkender, at DR endnu ikke er i mål.

"Vi har en kæmpe udfordring i forhold til at sikre, at der også er et kvalitativt dansk tilbud til de store børn, de såkaldte ’tweens’, som vi alt for ofte mister, når de forlader DRs trygge børneunivers på Ramasjang,” udtaler hun.

Skal spille mere dansk

Med den nye kontrakt på plads kan DR Ifølge Michael Christiansen nu påbegynde arbejdet med at folde deres musikplan ud. Planen indebærer som bekendt ikke DR UnderholdningsOrkestret, men vil i stedet styrke DR SymfoniOrkestret, DR Big Bandet og DR's kor samt øge samarbejde med blandt andet landsdelsorkestre i hele landet.

På musikområdet skærper den nye fireårig kontrakt desuden kravene til til andelen af dansk musik i radioen, idet 43 pct. af musikken på DR's kanaler fremover skal være dansk. Det vil kræve, at DR i dag skal øge sin danskandel med seks procentpoint i gennemsnit per kanal, skriver DR i pressemeddelelsen.

Kontrakten strammer desuden kravene til, hvor mange produktioner, DR skal købe i det private produktionsmiljø. Fra 2015 vil kravet således udgøre 300 millioner kroner årligt. Det er en stramning af kravene fra den gamle medieaftale, der forpligtede DR til at handle ind for 225 mio. kr. i 2013 og 250 mio. kr. i 2013.

Artiklen er opdateret 18. december kl. 14:25.

Relaterede artikler:

  • Foto: Joachim Adrian/Polfoto/arkiv

    Jelved: Kritik af udvalg er "forventelig" og "næsten kedelig"

    For abonnenter

  • Danske Medier: Jelved ignorerer private medier

    For abonnenter

  • Laila Kelp Rasmussen

    BFE: Public service-udvalg lukker sig om DR

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Photo: Thomas Borberg
Aviser

Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden

Foto: Lionel Bonaventure
Digital

Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Seneste nyt

  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Scrum Master with a practical approach

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge