MediaWatch

Ingen mørke modeller på danske forsider

I år har der ikke været en eneste ikke-hvid model på forsiderne af de danske dameblade. Bladene mener ikke, der er salg i de mørke modeller, vurderer en ekspert.

Selvom 11 pct. af den danske befolkning er indvandrere eller efterkommere, har ingen af de danske modemagasiner haft så meget som én enkelt mørk model på forsiden i løbet af 2014, skriver Metroxpress.

Det viser en gennemgang, som gratisavisen har lavet af alle årets udgivelser fra syv danske modeugeblade og -magasiner. Gennemgangen omfatter Alt for damerne, Elle, Eurowoman, Costume, Cover, Femina og Woman.

Fraværet af etniske modeller er dog ikke bevidst, lyder det fra Egmonts Alt for Damerne.

"På Alt for damerne går vi efter en række faste parametre som imødekommenhed, glimt i øjet og udstråling til forsiden. Vi kigger ikke efter etnicitet men efter den kvinde med den stærkeste udstråling," skriver Tina Nikolajsen, chefredaktør på Alt for damerne, i en mail til Metroxpress og tilføjer, at redaktionen for nyligt snakkede om, at bladet 'kunne afspejle vores samfund bedre i forhold til etnicitet'.

Ifølge lektor i medievidenskab Karen Klitgaard Povlsen er modemagasinernes valg derimod baseret på en tro på, at der ikke er salg i etniske modeller. Det er der derimod unge, hvide og tynde modeller, siger hun.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs