Ingen mørke modeller på danske forsider
Selvom 11 pct. af den danske befolkning er indvandrere eller efterkommere, har ingen af de danske modemagasiner haft så meget som én enkelt mørk model på forsiden i løbet af 2014, skriver Metroxpress.
Det viser en gennemgang, som gratisavisen har lavet af alle årets udgivelser fra syv danske modeugeblade og -magasiner. Gennemgangen omfatter Alt for damerne, Elle, Eurowoman, Costume, Cover, Femina og Woman.
Fraværet af etniske modeller er dog ikke bevidst, lyder det fra Egmonts Alt for Damerne.
"På Alt for damerne går vi efter en række faste parametre som imødekommenhed, glimt i øjet og udstråling til forsiden. Vi kigger ikke efter etnicitet men efter den kvinde med den stærkeste udstråling," skriver Tina Nikolajsen, chefredaktør på Alt for damerne, i en mail til Metroxpress og tilføjer, at redaktionen for nyligt snakkede om, at bladet 'kunne afspejle vores samfund bedre i forhold til etnicitet'.
Ifølge lektor i medievidenskab Karen Klitgaard Povlsen er modemagasinernes valg derimod baseret på en tro på, at der ikke er salg i etniske modeller. Det er der derimod unge, hvide og tynde modeller, siger hun.
Relaterede artikler:
Benjamin-sites skal skræddersy indhold til brugere
For abonnenter
Læsertal: Magasin-højdespringere lander igen
For abonnenter
Woman skærer hver andet magasin og fire stillinger
For abonnenter