MediaWatch

PFA dropper sag mod medie – går til Pressenævnet

Pensionskæmpens sag mod Økonomisk Ugebrev er droppet, og PFA har i stedet valgt at gå til Pressenævnet.

PFA’s stævning mod og en journalist og chefredaktøren på Økonomisk Ugebrev er droppet. Det skriver Journalisten.dk.

Direktør for koncernkommunikation og public affairs i PFA, Morten Jeppesen, oplyser, at man efter dialog med bl.a. Dansk Journalistforbunds næstformand Lars Werge, der samtidig formand for Mediernes Pension, som samarbejder med PFA, har valgt at droppe sagen.

I stedet vil PFA nu gå til Pressenævnet. En mulighed som PFA ifølge Morten Jeppesen hidtil har set bort fra, da sagen i deres øjne handler om mere end presseetik.

"Når vi i første omgang valgte ikke at indbringe sagen for Pressenævnet, er forklaringen, at vi vurderede, at sagen ikke blot handlede om god presseskik, men også om overtrædelse af straffeloven," skriver Morten Jeppesen i en mail til Journalisten.dk.

I en pressemeddelelse fra Dansk Journalistforbund glæder næstformand Lars Werge sig over, at dialogen har virket.

”Jeg er glad for, at PFA har valgt at droppe den stævning, der potentielt kunne være livstruende for Økonomisk Ugebrev, og at man i stedet for vælger at prøve sagen i Pressenævnet. Det er der den sag hører hjemme efter min mening”, siger Lars Werge i pressemeddelelsen.

Medie: DJ vil have PFA til at droppe stævning

Ugebrev afviser dødsstød ved angreb fra PFA

PFA vil søge dialog i strid med journalister

Avis: PFA kræver millioner i erstatning af journalister

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs