MediaWatch

Søndagsavisen indleder EU-slag mod reklameafgiften

Søndagsavisen A/S stævner EU-Kommissionen for at godkende reklameafgiftsloven. Ifølge Arne Ullum skævvrider loven konkurrencen mellem ugeaviser og dagblade.

Søndagsavisen tager kampen op mod den omstridte reklameafgift i EU.

Avisen stævner nu EU-Kommissionen for at godkende den danske reklameafgiftslov, som de mener skævvrider konkurrenceforholdet mellem husstandsomdelte ugeaviser og dagblade.

”Vi bliver presset fra flere sider i lovkomplekset. Vi skal opfylde et minimumkrav om bl.a. 25 pct. redaktionelt indhold for at undgå reklameafgift, men kan ikke øge andelen til over 50 pct. for at modtage mediestøtte på lige fod med dagbladene (da ugeaviser ikke både kan undgå reklameafgiften og få mediestøtte, red.). Derfor stævner vi EU-Kommissionen for at godkende en konkurrenceforvridende afgift,” udtaler Arne Ullum, mediadirektør i Søndagsavisen, i en pressemeddelelse.

Ifølge Søndagsavisen er problemet, at ugeaviser som dem selv skal opfylde en række kriterier for at blive afgiftsfritaget, mens dagblade og ikke-omdelte aviser er fritaget uden betingelser.

Samtidig kan ugeaviserne ikke både være fritaget for reklameafgift og samtidig modtage mediestøtte, da det vil være i strid med EU's forbud mod kumulering af statsstøtte - eller sagt på dansk "støtte med støtte på". Men det skal dagblade og ikke-omdelte aviser ikke bekymre sig om, og det er unfair, mener Søndagsavisen.

Derfor har Søndagsavisen A/S via advokatfirmaet Bech-Bruun nu indgivet en stævning til EU-domstolen.

Distributionsselskabet FK Distribution, der lige som Søndagsavisen A/S er ejet af North Media, varslede i efteråret ligeledes en stævning af EU-Kommissionens godkendelse af reklameafgiften. Den nye sag er dog anlagt af Søndagsavisen A/S, bekræfter Arne Ullum, og handler alene om afgiftens indvirkning på avisdriften.

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs