MediaWatch

S-borgmestre advarer partitop mod reklameafgift

Den udskældte reklameafgift møder nu også modstand fra to store jyske kommuner, der frygter tab af arbejdspladser, hvis afgiften gennemføres.

Foto: Thomas Lekfeldt/Polfoto

De socialdemokratiske borgmestre i Aalborg og Horsens appellere nu også til regeringen om at tage den omdiskuterede reklameafgift af bordet, skriver BT.

Borgmestrene frygter, at afgiften vil koste endnu flere arbejdspladser i provinsen.

"Det vil med al sandsynlighed komme til at betyde, at der må nedlægges arbejdspladser inden for den grafiske trykkebranche i Danmark - heraf en hel del i Aalborg-området. Arbejdspladserne vil i stedet flytte til Østeuropa, så reklamerne bliver kørt derfra til Danmark," siger Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsenhan, til BT.

Han bakkes op af borgmester i Horsens, Peter Sørensen, der ifølge Horsens Folkeblad har opfordret partifællerne på Christiansborg flere gange til at droppe eller i hvert fald mindske afgiften, der skal træde i kraft i juli 2015.

Grafisk Forbund har tidligere vurderet, at afgiften kan koste 600 arbejdspladser i den grafiske branche.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S) sagde i sidste måned, at han var villig til at imødekomme kritikken og genforhandle afgiften, men da regeringen i sidste uge landede en aftale om næste års finanslov stod afgiften uforandret.

Omstridt reklameafgift består i finanslov

Brancheforeningen Grafisk Arbejdsgiverforening har tidligere været ude at sige, at reklameafgiften ville kunne koste helt op til 600 arbejdspladser på landsplan. På samme måde har FK Distribution, ejet af Søndagsavisens udgiver, North Media, stævnet EU-Kommissionen, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende, at dagbladene fritages for afgiften.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs