MediaWatch

Østjysk trykkeri: Reklameafgift vil koste talrige job

Reklameafgiften vil koste op mod 600 trykkerimedarbejdere jobbet, hvis den indføres, lyder det fra det østjyske trykkeri Stibo.

Foto: Thomas Lekfeldt/Polfoto

Hvis politikerne indfører en reklameafgift på husstandsomdelte tryksager, vil det koste op mod 5-600 trykkeriarbejdere jobbet.

Sådan lyder det fra medarbejdere og ledelse på Stibo i Horsens, der er en af Nordens største grafiske koncerner, skriver DR Østjylland.

"Konsekvensen af sådan en afgift bliver, at hundrede af mine kolleger her på Stibo bliver arbejdsløse. Arbejdet med at lave resten af de reklamer, der skal trykkes, bliver så outsourcet til Østueropa, hvor der er mindre fokus på miljø," siger tillidsmand på Stibo, Claus Nørgaard, til DR Østjylland.

Hører ikke mere fra politikere

Tillidsmanden mener, at den indtægt på 250 mio. kr., som politikerne håber på at få ud af afgiften, hurtigt vil blive ædt op af øgede udgifter til arbejdsløshedsunderstøttelse.

Som et forsøg på at råbe politikerne op har de ansatte på Stibo inviteret forskellige folketingspolitikere på besøg for at få en debat i gang. Indtil nu har det ikke haft effekt.

"Det er lige som om, at når de så forlader os, så er sagen slut, og så hører vi ikke mere fra dem," siger Claus Nørgaard.

Brancheforeningen Grafisk Arbejdsgiverforening har tidligere været ude at sige, at reklameafgiften ville kunne koste op til 600 arbejdspladser på landsplan. På samme måde har FK Distribution, ejet af Søndagsavisen-udgiveren North Media, stævnet EU-Kommissionen, fordi de mener, det er konkurrenceforvridende, at dagbladene fritages for afgiften.

Afgiften er sat til at træde i kraft 1. juli næste år og er en del af regeringens finanslov for det kommende år, der præsenteres senere i dag.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs