MediaWatch

Bløde betalingsmure holder bedre på brugerne

De medier, der vælger en hård og kontant tilgang til at lægge alt indhold bag betalingsmur, betaler en høj pris i forhold til trafiktal, peger amerikansk undersøgelse på.

Det er måske ikke så overraskende, men nu er der syn for sagen. Medier med en mere blød tilgang til at lægge indhold bag betalingsmure holder bedre fast i brugertallene. Og det med en stor margen.

Det skriver chefen Peter Marsh fra firmaet Newscycle, der leverer software til nyhedsfirmaer, i et blogindlæg.

Det amerikanske firma har spurgt 45 avisudgivere om deres erfaringer med betalt indhold. Af dem forlangte tre ud af fire penge for indhold. Af dem var de 40 pct. ”hårde” betalingsmure, hvor alt indhold var bag lås og slå, mens resten tilbød adgang til visse dele gratis - den såkaldte metered model.

Blandt de hårde betalingsmure meldte nogle af udgiverne om en fastholdelsesprocent på helt ned til 15-20 pct. Omvendt var tallet for 58,5 pct. i gennemsnit for de udgivere, der tilbød et antal artikler gratis, før betalingsgitteret gik ned.

”Vi tog vores betalingsmur ned, fordi den havde en drastisk effekt på vores annonceindtæger online. Vi byttede hver af de dollars, vi tabte på annoncer, med få cents i abonnementsindtægter. Siden vi tog betalingsmuren ned igen sidste år, er vores online-visninger fordoblet, og vores onlineindtægter stiger med en betydningsfuld procentdel år for år. Vi siger ikke, at det er den rette tilgang for alle, men det har virket for os,” lyder det fra et unavngivet "middelstort dagblad", som det hedder i blogindlægget.

Jimmy Maymann kritiserer mediers betalingsmure

Herning Folkeblad indfører betalingsmur

Politiken tager opgør med "one size fits all"-abonnement

Global: The New Yorker ombygger betalingsmur

Jyske Medier: Brug for ens betalingsmure

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs