MediaWatch

Nej tak: Nu vil fire ud af 10 ikke have reklamer

Der er fuld fart på antallet af husstande, der takker nej til tilbudsaviser. Coop erkender, at de lever på lånt tid, men er ikke klar til dødsstød.

For to år siden var der et ’nej tak’-klistermærke på tre ud af 10 postkasser. I dag er det næsten fire ud af 10. Det skriver Dr.dk.

Dermed nærmer dødsstødet for de kulørte printreklamer sig. Den holdning finder man også i dagligvarekoncernen Coop. I de kommende år vil der dog stadig komme tilbudsaviser, men smertegrænsen kommer nærmere, siger informationsdirektør Jens Juel Nielsen til Dr.dk. Han sætter samtidig sin lid til de digitale platforme.

Coop neddrosler reklametryk for at afbøde afgift
”Vi ser en ny generation af forbrugere vokse op, for hvem det er helt naturligt at se tilbuddene på deres mobiltelefon. Så den transformation sker i et passende tempo,” siger han til Dr.dk.

Lige nu kører diskussionen blandt trykkerier, politikere og annoncører om den kommende reklameafgift, der efter planen skal sætte ind fra næste sommer. Ifølge Coops egne tal har de i de senere år skruet 20 pct. ned for de husstandsomdelte reklametryksager. Koncernen udsender nu mellem fire og fem mio. tilbudsaviser om ugen.

Populær Nej tak-ordning udvides

Ny reklameafgift rammer skævt

Borgerlige klar til nyt slagsmål om reklameafgift

Afgift på reklamer bliver udskudt mindst et halvt år

Tilbudsaviser: Kvickly dropper postkasser i storbyen 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs