MediaWatch

Amerikanske Kickstarter indtager Danmark med crowdfunding

Amerikanske Kickstarter, der er verdens største side for brugerfinansiering af projekter, er gået ind i Danmark, som er ”som skabt til” Kickstarter, siger talsperson.

700.000 projekter støttet med 1,3 mia. dollar (ca. 7,6 mia. danske kroner) fra privatpersoner. Det er, hvad den amerikanske crowdfunding-platform kan prale af, og nu er tjenesten klar med en offensiv rettet mod det danske marked. Det skriver Børsen.

Siden, hvor projekter som musikalbums, bogprojekter, gadgets eller andre - ofte kreative - projekter søger og får støtte i form af mindre beløb fra brugere, er nu gået ind i Danmark. Det oplyser firmaets talsperson Julie Wood.

Flere danskere har allerede benyttet sig af den amerikanske version af Kickstarter, så potentialet er ”enormt”. Uden at hun dog vil sætte tal på det.

"Selv om Danmark er et lille land, har I en enorm kulturel indflydelse i verden. Der findes mange kreative mennesker, der laver videospil, film og lignende. Vi ved også, at mange danskere allerede har benyttet Kickstarter i USA. En anden faktor er, at folk i Danmark taler engelsk. Danskerne kan lave deres produktsider på engelsk, og det gør det nemmere for danske projekter at få støtte via det globale netværk af investorer, der jo primært taler engelsk," siger Julie Wood til Børsen.

Medieprojekter hentede mikrofinansiering

Herhjemme har platformen Booomerang i en årrække tilbudt samme crowdfunding-platform som Kickstarter, ligesom der også er en række mindre aktører på markedet. I brancheforeningen Dansk Crowdfunding Forening er man begejstrede og hilser Kickstarter velkommen.

De seneste år har en række medieprojekter desuden haft held med at skaffe såkaldt mikrofinansiering gennem Kickstarter og lignende tjenester. Blandt andet formåede det digitale medie De Correspondent i Holland at rejse 1,7 mio. dollars og hente 24.000 abonnenter forud for dets lancering. Udsendelsen 'Planet Money' på amerikanske National Public Radio formåede også gennem Kickstarter at rejse penge til at rejse verden rundt og følge produktionen af den t-shirt, som man fik for at støtte det prisvindende projekt "Planet Money Makes a T-shirt".

Global: Digitale investeringer guld værd for TV 2 i Norge

Global: Hollandsk opstartsmedie henter 24.000 abonnenter

Crowdfunding: Private sponsorer betaler fotoreportager

Mikrofinansiering af artikler i USA

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs