
Datatilsynet er klar med seks nye skemaer til anmeldelse af redaktionelle databaser. Det sker efter, at Danske Medier har gjort opmærksom på, at der var brug for at se på modellen for anmeldelse af databaserne, skriver Danske Medier.
Datatilsynet sætter database-blanket under lup
Indtil nu har det været uklart, hvordan mediekoncerner skal anmelde deres databaser, så alle medierne og databaserne er undtaget persondataloven. Det skyldes, at dagens medielandskab i dag består af flere store mediehuse, som rummer flere forskellige medier, der bruger de samme databaser på kryds og tværs.
Medier rydder op efter data-svipser
Det var i forbindelse med sagen om Se og Hørs overvågning af kendte og kongelige, at det kom frem, at kun 80 ud af ca. 1.000 medier havde anmeldt deres redaktionelle databaser. Dermed var de reelt derfor underlagt persondatalovens strikse krav.
Medier registrerer folk ulovligt
Danske Medier anbefaler medlemmerne at anmelde deres databaser til Datatilsynet.
Mere fra MediaWatch
Medieklummen: Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister
Flere fravælger at læse nyheder, unge mennesker opsøger dem ikke aktivt, og sociale medier har overhalet nyhedsmedier som hovedkilde for de unge til nyhederne. Branchen står med et tiltagende framenteringsproblem, og vi bliver nødt til at tale om det, lyder det fra Uffe Gardel, der har ført pennen i denne uges medieklumme.