MediaWatch

Dating-konge giver opsang til medier

De danske datingsider er oppe på en omsætning på 200-300 mio. kr. årligt, hvor en stor del går direkte på bundlinjen. Opskriften har været ikke at give sit kerneprodukt gratis væk, mener Freeway-ejer Morten Wagner.

Netdating omsætter nu for omkring 200-300 mio. kroner årligt, og cirka de 100 mio. kroner ender på bundlinjen. Sådan lyder en opgørelse, som samfundsforsker Troels Schultz Larsen har foretaget for Børsen.

Der er omkring 45 datingssider herhjemme, hvoraf en stor del af dem er nichesider. Den største spiller på det danske marked er Freeway, der herhjemme står for Dating.dk. og Single.dk. Freeway omsatte i 2013 for 39,8 mio. kroner og havde et overskud på 28,6 mio. kroner. Ifølge Freeways adm. direktør Morten Wagner har man fra starten insisteret på, at kerneproduktet skulle koste penge. Noget som eksempelvis medierne ikke har formået.

"Mange prøver at give ekstra features til folk. Altså du kan måske læse avisen gratis, men hvis du vil have baggrundsinfo, skal du betale ekstra for det. Men hvis ikke du tager penge for kerneproduktet, får du ikke folk til at betale. Vi tager penge for, at folk kan skrive sammen og se billeder af hinanden. Det er jo det, man gerne vil, når man går ind på vores hjemmeside," siger Morten Wagner.

Svindel trækker Freeway-selskab ned

Freeway høster rekordoverskud på Dating.dk

Freeway: Bogsalg er tredoblet

Dating-grundlægger: Betalingsmure er fremtiden

Freeway overvejede opkøb af Berlingske-avis

Mere fra MediaWatch

TV 2 Play runder 1 mio. abonnenter

TV 2 er nået et skridt nærmere sit 2025-mål om at nå 1,3 mio. abonnenter på streamingtjenesten TV 2 Play. Fokus hos den statsejede tv-station ligger i de kommende år på indholdsinvesteringer og digital udvikling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs