MediaWatch

Danske medier fastsætter regler for exitpolls

Nye, skærpede retningslinjer for mediernes brug af exitpolls skal dæmme op for valgbrølere.

De danske nyhedsmedier får nu besked på ikke at bruge de såkaldte exitpolls, medmindre man kan garantere nøjagtigheden af tallene.

Det er resultatet af, at Danske Medier i går, onsdag, fastlagde rammerne for brugen af undersøgelserne, og det kan Altinget torsdag fortælle mere om. Hovedelementet i retningslinjerne er, at exit-polls på valgdagen ”ikke offentliggøres, før man kan forvente, at de vil være mere præcise end meningsmålinger foretaget op til valget”, som teksten lyder.

Danskerne lader sig rive med af gode meningsmålinger 

Debatten om mediernes brug af exit-polls har raset, siden Danmarks Radio på dagen for kommunalvalget i efteråret 2013 kom med en særdeles fejlbehæftet exitprognose, som udråbte Socialdemokraterne til valgets store tabere, og det viste sig langt fra at holde stik.

Historien blev citeret i flere andre medier, og derfor kom der en mere generel debat af valgdækningen, prognoser og polls.

Der er forskel på en exitprognose og en exitpoll. Førstnævnte er en blanding af meningsmålinger op til valget og indsamlede svar fra valgdagen. En exitpoll er udelukkende oplysninger om, hvordan et repræsentativt udsnit af befolkningen har stemt på valgdagen. De nye retningslinjer omhandler kun exitpolls, og både DR og TV2 har garanteret, at man fremover ikke vil benytte sig af exitprognoser.

DR dropper exitprognoser ved folketingsvalg 

Som en del af de nye retningslinjer hedder det også, at det bør fremgå tydeligt af alle historier, hvis dokumentationen er hentet i en exitpoll.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs