MediaWatch

Producenter: DR overforsigtige med skjult kamera

Reglerne for skjult kamera blev strammet op med DR’s etiske retningslinjer. Det gør journalistikken tandløs, mener producenter.

Da DR sidste år indførte nye etiske retningslinjer blev der samtidig indført krav om, at producenter skal hente tilladelse til at bruge skjult kamera på DR’s direktionsgang. En proces der ofte kan tage uge. Det møder kritik fra flere producenter, skriver Politiken.

Ofte gider man derfor slet ikke forsøge at søge tilladelsen, siger Lars Seidelin, chef og medstifter af Koncern.

”Det er fint, at man har fokus på etikken, men når magthaverne hvæsser deres værktøjer og skjuler sig bag spindoktorer og pressechefer, skaber DR's meget stramme etikregler problemer. Det efterlader os med færre muligheder for at handle journalistisk. De er blevet overforsigtige i DR,” siger han til Politiken.

Han bakkes op af Søren Steen Jespersen, direktør hos Larm. Journalistikken risikerer at blive tandløs, siger han til avisen.

Hos DR afviser nyhedsdirektør Ulrik Haagerup. Han mener, brugen af skjult kamera havde taget overhånd, inden de nye retningslinjer blev indført.

”Vi bruger de nødvendige redskaber. Men inden for de seneste par år gør vi det i DR Nyheder klart - og med god grund - mindre. Det må ikke bare blive et formgreb, som der måske var en tendens til i dansk fjernsyn for nogle år siden, hvor der nærmest skulle være skjulte, kornede optagelser, før det var interessant (…) Efter min klare overbevisning tog det overhånd. Og nu taler jeg ikke bare om DR, men om dansk presse generelt,” siger han til Politiken.

DR vinder Cavlingprisen

Jyske Bank opgiver retssag mod DR-eksperter

Jurist: Medier har lettere adgang til skjulte optagelser, end politiet

Dohm: Fremlæggelse af råbånd hører ikke hjemme i journalistik

Presseadvokat: Derfor er DR-sag vanskelig 

Mere fra MediaWatch

Ekstra Bladet overhaler B.T. på trafikmåling i juni

Der blev for første gang i flere år trukket flere sidevisninger og besøgende til ekstrabladet.dk end konkurrenterne på B.T. i juni måned. Chefredaktør tror på B.T.s generobring af førerpositionen, og målt på unikke brugere og besøgstal har B.T. halet ind på konkurrenten.

EM-sponsor lægger penge i dansk fodboldmedie

Bold.dk’s redaktionelle dækning af EM i kvindefodbold har fået en saltvandsindsprøjtning fra Visa igennem kampagnen ”The Equal Sponsorship”, som skal bringe dækningen op på niveau med herrefodbold.

B.T. henter ny journalistisk chef fra Frihedsbrevet

Videochef på Frihedsbrevet og tidligere video- og podcastredaktør på Ekstra Bladet rykker videre til B.T., hvor hun skal udvikle og drive det snart 100 pct. digitale medies journalistik mod nye formater.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs