MediaWatch

Trads og Jensen beskylder Berlingske for hetz mod Don Ø

David Trads og Per Mikael Jensen, topchefer i Metro International og gode venner med Flemming Østergaard, anklager Berlingske for "journalistisk uhæderlighed"  i dækningen af sagen mod den tidligere Parken-boss.

Per Mikael Jensen, topchef i Metro International, fhv. adm. direktør for TV 2, chef for Jyllands-Posten København.

Det er to prominente medieherrer, der i et indlæg i dagens Berlingske, anklager avisen for "journalistisk uhæderlighed" og "sladderbladsmetoder" i dækningen af den aktuelle sag om kursmanipulation mod tidl. Parken-formand Flemming Østergaard.

David Trads og Per Mikael Jensen, der i dag er hhv. topchef og udviklingsdirektør i Metro International og tidligere har haft en række tunge leder og chefredaktørposter i det danske medielandskab, afsender kritikken som "forretningsmænd, tidligere chefredaktører og venner" af "Don Ø".

De fremhæver tre anklager mod Berlingskes journalistik.

"Ukritisk talerør"

For det første mener David Trads og Per Mikael Jensen, at Berlingske har "ageret ukritisk talerør" for Bagmandspolitiet, der den 7. november offentliggjorde sin tiltale mod Flemming Østergaard og tre andre Parken-folk for kursmanipulation.

Andre medier har tidligere "erfaret", at Bagmandspolitiet var på vej med en tiltale i sagen, der blev anmeldt i 2010. Blandt andet skrev Jyllands-Posten i slutningen af oktober i år, at nu var myndigheden klar til at rejse tiltale. Det fik Flemming Østergaard til at klage over læk i Bagmandspolitiet.

David Trads og Per Mikael Jensen beskylder Berlingske for at have været ukritiske over for Bagmandspolitiet som kilde, men "tro på alt, hvad politiet postulerer" og nedtone eller helt udelade synspunkter, der taler til Don Ø's fordel.

Berlingske svarer, at avisens dækning bygger på den offentliggjorte tiltale, og at både Flemming Østergaard og hans medtiltalte er blevet hørt i sagen.

"Spekulationsjournalistik"

For det andet mener de, at Berlingskes dækning af de mulige konsekvenser af en dom i sagen, er "spekulationsjournalistik", der reelt dømmer Flemming Østergaard, inden domstolen har taget stilling til sagen.  

Det gælder særligt mandagens forsiderubrik "Rødt kort truer Don Ø", hvor Berlingske skriver, at Don Ø, i fald han dømmes skyldig i sagen om kursmanipulation, kan miste sine bestyrelsesposter i en række virksomheder, er "et studie i spekulationsjournalistik af værste skuffe". 

Berlingske svarer, at det ville være en "forkert journalistisk beslutning ikke at beskæftige sig med de mest alvorlige anklager om kursmanipulation, der nogensinde er blevet rejst i Danmark".

"Sladderreportage"

For det tredje kritiserer David Trads og Per Mikael Jensen en artikel i søndagens avis for, ifølge de to fejlagtigt, at hævde, at Flemming Østergaard er blevet svigtet af sine venner i kølvandet på sagen.

I artiklen "Fra sejrsskammel til pinebænk", der blandt andet tager udgangspunkt i Don Ø's nylige 70 års-fødselsdag, skriver journalisten, at kilder fra festen beskriver stemingen og fødselsdagsbarnet som mindre veloplagt end ved Flemming Østergaards 60 års-fest.

Artiklen citerer også en anonym "loyal støtte" af Don Ø: "Der har været mange simple medløbere omkring Flemming Østergaard, som i dag er forduftet, fordi succesen har lagt sig". Og at "hverken Søren Pind, Brian Mikkelsen eller Lene Espersen ønsker at udtale sig til avisen i dag om deres forbindelse til Flemming Østergaard.

Det er misvisende, mener David Trads og Per Mikael Jensen, der kalder Berlingskes journalister for "sladderreportere".

Berlingske svarer, at avisen ikke har skrevet, at venner har svigtet Flemming Østergaard, men at en række kendte forbindelser til ham har fået "rig lejlighed" til at udtrykke deres støtte til ham i avisen. Avisen bragte mandag et interview med Søren Pind, der fortrød ikke at have bidraget til søndagens artikel og udtrykte støtte til Flemming Østergaard.

MediaWatch forsøger at fange David Trads og Per Mikael Jensen for en uddybning af deres kritik.

Mere fra MediaWatch

Nyt nordisk indhold forsvinder fra HBO Max som led i omlægning

HBO Max dropper produktion af originalt indhold i de nordiske og centraleuropæiske lande, herunder Danmark, kort efter selskabet endelig fik sat gang i produktionerne. Det er en del af en større øvelse igangsat af ejerkoncernen Warner Bros. Discovery og medfører også, at den nye danske serie Kamikaze forsvinder.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs