MediaWatch

Annoncørbetalt tv har kronede dage

Køen for at få kædet sit brand sammen med programmer på tv er lang som aldrig før. Bl.a. Weber Grill, Danske Spil og senest Visit Norway kaster sig over annoncørbetalte programmer.

'Fri huset' på TV 2 Fri har Falck som sponsor.

Tv-producenternes vilde jagt på danskproduceret indhold er populært hos annoncørerne, der i stor stil kaster sig over annoncør-finansierede programformater, skriver Børsen.

Seneste eksempel er TV 2's ’Skiskolen’, hvor danske kendisser flyver ned af norske løjper sponsoreret af Visit Norway og Innovasjon Norge. De såkaldte sponsor-programmer, kendt som AFP-programmer, er en gylden mulighed for annoncører, og det har en lang række virksomheder som Weber Grill (’Grillfeber’, TV 2), Falck (’Fri Huset’, TV 2 Fri) og Galbani (’Moderne Mama’, TV 2 Fri) udnyttet.

AFP-ansvarlig hos TV 2, Sofie Ene Wichmann, vurderer, at indtægterne fra AFP-programmer er steget 70 pct. fra 2012 til 2013.

"Det koster penge at lave danskproduceret indhold, derfor er AFP-programmer et meget interessant marked, som vi helt klart er blevet mere opsøgende på," siger hun til Børsen.

Bureau: Redaktionelle og kommercielle skotter er sprunget læk

Annoncørbetalte programmer sparer TV 2 tocifret mio. beløb

TV 2 drosler ned for jagten på unge seere

Ny TV 2-kanal hedder 'TV 2 FRI' 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Døds- og bombetrusler mod Loud, ny radiosatsning i Jysk Fynske Medier, datajournalistik og nye kvartalstal har udgjort rammen for denne uge i mediebranchen. Få overblikket her.

B.T. beklager pornoklip i artikel

I en B.T.- artikel fra 2015 er en indlejret video med lødigt indhold byttet ud med en pornovideo. Ifølge chefredaktør vil B.T. genoverveje brug af indlejringer.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs