En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
06.06.2013kl. 09.35

Danske Medier vil indsamle afslag på aktindsigt

Brancheforeningen ruster sig til den nye offentlighedslov og planlægger blandt andet at holde skarpt øje med, hvordan den nye lov administreres i praksis.
Danske Mediers adm. direktør Ebbe Dal.
af JULIE HORNBEK TOFT

Arbejdet for mere åbenhed i forvaltningen stopper ikke, selv om den udskældte offentlighedslov i tirsdags blev definitivt vedtaget. Det skriver Brancheforeningen Danske Medier, der nu forbereder sig på tre overordnede udfordringer i kølvandet på den nye lov.

En af udfordringerne bliver at monitorere, hvordan loven, der træder i kraft ved årsskiftet, i praksis administreres, skriver Danske Medier i en leder:

"Vi skal sikre, at alle afslag på aktindsigt samles, og at sager prøves hos Folketingets ombudsmand. Vi skal samle materiale, så vi er godt rustet til den evaluering af offentlighedsloven, som skal finde sted om tre år."

Derforuden ser organisationen en opgave i at klæde medierne på til at udnytte de nye muligheder, som loven giver. Det gælder blandt andet den nu udvidede aktindsigt i blandt andet offentligt ejede selskaber og muligheden for at søge tematiske aktindsigter.

En anden udfordring bliver, at påvirke, hvordan den nye offentlighedslov skal administreres på de punkter, hvor loven giver plads til skøn i de konkrete sager, skriver Danske Medier. Vejledningen om administrationen af loven sendes i høring, og Danske Medier vil her søge at holde politikerne fast på, at de nye begrænsninger i aktindsigten bør administreres restriktivt.  

Relaterede artikler:

  • Foto: Lars Krabbe / Jyllands-Posten

    Ny offentlighedslov vedtaget

  • Danske Medier: I lægger røgslør

  • Ebbe Dal, direktør i Danske Medier

    Danske Medier kritiserer ny offentlighedslov

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Grundlægger og adm. direktør i Woomio, Zeth Edwardsen. | Foto: Pr / Woomio
Digital

It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer

Selskabet Woomio har fået en tocifret millioninvestering til at udvikle forretningen i de kommende år fra Vækstfonden og finsk kapitalfond.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok
  • Influencer får bøde for overtrædelse af markedsføringsloven

For abonnenter

Foto: Pluto Tv, Pr
Navne

Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay

For abonnenter

Adm. direktør i Spotify Daniel Ek. | Foto: Mitsuru Tamura/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement

Peter Kjær Jensen, topchef i Postnord Danmark | Foto: Stine Bidstrup
Medienyt

Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent"

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
TV

Sofie Linde stopper som vært på X Factor

Læs også

Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

Stillingsnedlæggelserne sker ved en blanding af afskedigelser, frivillige fratrædelser og vakante stillinger, der ikke bliver genbesat, fortæller adm. direktør Hans-Christian Kock.

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen
Aviser

Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest

Det er ikke en nem beslutning, lyder det fra DJ-formand, som nu har sendt varsel om udmeldelse af det internationale journalistforbund afsted. Endelig beslutning skal godkendes på delegeretmøde.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Seneste nyt

  • It-selskab for influencer marketing henter friske millioner fra investorer – 16.29
  • Topchef om nedbemanding: "Postnord skrumper ikke konsistent" – 16.08
  • Pluto TV henter nordisk PR-chef fra Viaplay – 15.25
  • Mere end 200 millioner betaler for et Spotify-abonnement – 14.55
  • Sofie Linde stopper som vært på X Factor – 14.12
  • Socialdemokratiet hyrer ny pressechef – 13.26
  • Spotify stiger i formarked efter vækst i brugerantal – 13.15
  • Dansk Journalistforbund forlader internationalt samarbejde i protest – 12.36
  • Dansk organisation går fri af omstrukturering i Bauer Media – 11.29
  • Forfatteren Henrik Nordbrandt er død – 10.35
  • Ledigheden på det danske arbejdsmarked stiger igen – 10.23
  • Journalisthøjskolen får ny studieretning – 09.57
  • Flere virksomheder beskytter sig mod kopister i metaverset – 09.42
  • Højere renter rammer Nuuday-ejers milliardlån – 08.45
  • 24syv-chef forsvarer kritiserede radioindslag – 07.56
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge