Briefing: Ugen i mediebranchen

DPCMO-aftale med Google, lukning af Kiosk, årsregnskaber fra People’s og Information, kritik af DR og flere rapporter var med til at sætte farve på denne uges nyhedslærred. Få et overblik her.
Foto: Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Så kom sommeren! Den lumre luft fra syd og solskin uhindret af skyer har måske givet mange anledning til at smutte tidligt fra arbejdsstationen, fiske grillstarteren frem og smide iskold hvidvin i svælget. Men den danske mediemotor har kørt for fulde drøn. Få en hurtig overflyvning her.

Vi gør første stop hos DPCMO. Den danske forhandlingsorganisation, der trækker tov med store techselskaber om betaling for publicistisk indhold, kunne tirsdag annoncere en aftale sin hidtil største partner: Google.

Foreløbigt er det ”ikke store penge,” der kommer i kassen, men aftalen er en principiel og økonomisk sejr for danske medier, lød det fra DPCMO-formand, Anders Krab-Johansen.

Regnskaber og Kiosk-lukning

Fyens Stiftstidende og Den Fynske Bladfonds investeringsselskab FST Growth har valgt at lukke det digitale medie Kiosk efter forgæves at have søgt efter andre investorer. Det meddelte FST Growth i en tætpakket regnskabsmeddelelse, hvor det desuden blev meldt ud, at selskabet får ny formand, og skal finde en ny direktør, da Morten Andersen fratræder posten.

Forlaget People’s indkasserede et sjældent underskud - og det største i ti år - i 2022, hvor især salget af printbøger udfordrede både omsætning og bundlinje. Det ser dog lysere ud i år, fortalte direktør

Dagbladet Informations bundlinje for 2022 var også negativ. Særligt stigende udgifter til distribution har udfordret mediet, og gør det fortsat. Adm. direktør, Stine Carsten Kendal håber, at strammere omkostningsstyring kan vende minus til plus i indeværende år.

Information er sammen med Kristeligt Dagblad landets største modtager af redaktionel produktionsstøtte, som Medienævnet uddeler. MediaWatch kunne fredag bringe et sjældent interview med nævnets formand Vibeke Borberg, som bl.a. satte ord på behovet for at få opdateret de regler, som styrer nævnets uddeling af mediestøtte.

Indholdskritik og rapporter

Vi drøner fra forældede støtteparagraffer til en af de nyeste skud på den danske mediestamme.

Streamingplatformen Podimo, som tjener sine penge på abonnementssalg, mener nemlig, at det skader både lyttere og producenter, at DR udelukkende vil udkomme på sin egen platform med visse podcasts. Indholdsdirektør Nikolaj Koppel var bannerfører for kritikken, selvom han understregede, at det ikke vil kunne ses på Podimos bundlinje.

Vi bliver i lydverdenen lidt endnu. Bookbeat er ikke bekymret for at miste kunder til tjenester, der tilbyder ubegrænset lytning, efter selv at have droppet modellen grundet dyre rettighedsregninger. Konkurrenterne i Mofibo og Saxo.com har hævet priserne på dette abonnement og har ingen planer om at nedlægge det, lød det fra selskabernes ledere.

Mens Podimo og andre kommercielle platforme må vinke farvel til noget indhold, sagde TV 2 i sidste uge goddag til en stor tilførsel af indhold via en ny aftale med C More. Det vil ikke betyde nye prisstigninger på Play-abonnementer, selvom det giver meromkostninger, understregede kommerciel direktør Stig Møller Christensen, som kaldte det en ”solid” business-case. 

Vi runder ugen af med en rapport fra Danske Medier, der bl.a. viser, at 92 pct. af danskerne har en eller anden form for medieabonnement. En anden konklusion fra rapporten er, at unge er villige til at betale for nyhedsabonnementer, og at de i høj grad forbinder betaling med høj kvalitet.

Ugens tal

Fire pct. Så stor en andel af danske mediebrugere får udelukkende deres nyheder fra sociale medieplatforme ifølge en rapport fra Syddansk Universitet.

Nyt på navnefronten

Sjællandske Medier har udnævnt Carsten Lysdal som ny journalistisk chefredaktør.

Ny chef for Eksponering og Brugerkontakt i DR er Maria Gry Henriksen

René Rechtman forlader bestyrelsen i JP/Politikens Hus.

Radikale Venstre har udnævnt Kristian Stokholm som pressechef i partiet.

Niels Elers Koch er ny bestyrelsesformand hos Lex.dk, Danmarks Nationalleksikon. Erik Henz Kjeldsen er ny ansv. chefredaktør.

Læst i andre medier

Mediet Markedsføring har talt med Metas danske landedirektør, Pia Tandrup, om, brugen af kunstig intelligens, som Facebooks algoritmer og systemer i mere end 15 år været bygget på. Metas AI er nu blevet så dygtig, at de bedste resultater for annoncører opnås, når teknologien arbejder for sig selv, uden restriktioner fra marketingmedarbejdere, lyder det.

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også