Briefing: Ugen i mediebranchen

TV 2-regnskab, omlæggelse af JFM-lokalaviser, ugeavispulje på finansloven og nyt om samspillet mellem teknologi og medier er et udsnit af, hvad denne uge bød på i Mediedanmark. Få et overblik her. 
TV 2's årsregnskab gav anledning til flere tophistorier fra MediaWatch i ugens løb. | Foto: Pr/ Tv 2 Danmark
TV 2's årsregnskab gav anledning til flere tophistorier fra MediaWatch i ugens løb. | Foto: Pr/ Tv 2 Danmark

Foråret lader vente på sig, og mens vejret har båret flere personligheder på én dag, end SVM-regeringen har tabt stemmer i de seneste meningsmålinger, har nyhederne fra mediebranchen rullet i en lind strøm. Du kan få en hurtig overflyvning i denne briefing.

Vi lægger ud med nyt fra regnskabssæsonen, fordi TV 2 tirsdag offentliggjorde sin årsrapport. Den viste en samlet omsætning på 3,85 mia. kr., men en underskud på bundlinjen på 170 mio. kr. forårsaget af en forligsbetaling på 430 mio. kr. til Viaplay Group. 

Den overståede retssag har gjort det muligt for TV 2 igen at udbetale udbytte til staten, og det bliver til 1,15 mia. kr. i første omgang for at normalisere kapitalstrukturen.

TV 2-ledelsen forventer foreløbigt nulvækst i omsætningen i 2023, og adm. direktør Anne Engdal Stig Christensen fortalte, hvordan det igennem ”omprioriteringer” skal gå op med fortsat at bruge milliarder på indhold til TV 2 Play og teknologisk udvikling.

Regnskabet viste også, hvordan det strukturelle frafald på traditionelle tv-pakker ramte den statsejede broadcasters husstandspenetration i 2022, men at stationens seerandel er steget.

Omlægning af lokalaviser og ny pulje

Vi stryger fra én mediekoncern med stærk fynsk tilknytning til en anden.

Tirsdag kom det frem, at den regionale mediekoncern JFM trækker stikket på nogle af sine lokalaviser i København og dropper husstandsomdeling til fordel for såkaldt trafikomdeling for at undgå spild og spare penge.

Det hænger også sammen med de voldsomme stigninger på papirpriser, som har sat aftryk i alle medieforretninger med printudgivelser det seneste år. Også hos Pressens Fællesindkøb som brugte flere penge på at indkøbe mindre avispapir til de danske dagblade sidste år, kunne vi fortælle fredag.

I den mere positive ende af nyhedsspektrummet ser det ud til, at den længe ventede ugeavispulje bliver en realitet. Den er i hvert fald blevet skrevet ind i regeringens finanslovsforslag for 2023 med 43,1 mio. kr. Det vækkede glæde hos flere lokalmedier.

Tiktok-dilemma, AI og Nordiske Medier-regnskab

Vi dribler fra trykte medier til tech og Tiktok.

Lige nu hopper mange medier og selvstændige med på podcast-bølgen for at få en bid af et marked i vækst. Med tiden vil udbuddet dog blive standardiseret, vurderede direktør i bureauet Podads mandag. Hun forventer, at en annonceaftale med TV 2 vil skubbe Podads’ toplinje betydeligt i vejret i 2023.

Tirsdag stillede vi bl.a. Mofibos landechef i stævne til en snak om potentialet i at bruge kunstig intelligens til at indlæse lydbøger. Men ifølge Saga Egmont-direktør går der år, før en løsning til de små sprogområder i Norden er klar til kommerciel brug.

Tiktok-kontroversen ruller fortsat verden over. Fra mere hjemlig kant, kunne vi mandag fortælle, at TV Syd dropper et planlagt Tiktok-projekt, som i stedet skal ud på Instagram som følge af Center for Cybersikkerheds anbefalinger, mens man på Zetland fortsætter med at bruge platformen aktivt.

Vi runder af, som vi startede, med et årsregnskab. Denne gang fra nichehuset Nordiske Medier, der ifølge adm. direktør Jesper Hansen kom ”tilfredsstillende” ind i 2023. Han forventer, at selskabet i indeværende år vil bygge videre på toplinjen, som i 2022 lød på knap 200 mio. kr., selvom inflationen har lagt en dæmper på abonnementssalget.

Ugens tal

10.000. Så mange abonnenter har Frihedsbrevet rundet. Målet for det digitale medie er at nå op på 17.000-20.000 ved udgangen af året.

Nyt på navnefronten

Mette Mayli Albæk bliver Jyllands-Postens nye graverchef, og Marie Louise Albers bliver avisens udlandsredaktør. 

Jeppe Mossin sætter sig 1. april i stolen som Publizons kommercielle direktør. 

Jesper Lind Andersson bliver kommerciel chef og Louise Agger Nexø bliver kunde- og produktionschef i podcastbureauet Golittle Creative.

Ida Ebbensgaard starter til sommer som ny fellow ved journalistuddannelserne på Syddansk Universitet (SDU).

Det læste vi i andre medier

Siden Elon Musk i oktober overtog Twitter, har mere end halvdelen af det sociale medies 1000 største annoncører stoppet deres aktiviteter på platformen. Ud af de 10 største er kun seks tilbage. Vox har skrevet en læsværdig artikel om annoncørernes flugt, og hvordan det påvirker platformens position. 

Med ønsket om en god weekend,

MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også