Briefing: Ugen i mediebranchen
Endnu en grå og tung novemberuge synger på sidste vers, og mens vejret har været aldeles kedeligt, har der været massivt knald på nyhederne i mediebranchen. Du kan heldigvis komme up to date med denne overflyvning, inden du sætter fut i adventskransen.
Vi begynder desværre hvor vi slap i sidste uge med flere historier om landets store mediekoncerners håndtering af 2022’s store prisstigninger og udsigten til et hårdt økonomisk 2023.
Torsdag nedlagde medarbejdere på Jyllands-Posten arbejdet for anden gang i dagbladets 150 år lange historie. Det skete efter en uges forhandlinger med JP-ledelsen, hvor medarbejderrepræsentanterne sigter efter at finde alternative ruter til besparelser end de 15 afskedigelser, som ansv. chefredaktør Jacob Nybroe meldte ud i sidste uge. Mediet skal spare godt 20 mio. kr.
Magasinlukning og regionale mediekoncerner
Aller Media meddelte tirsdag, at koncernen lukker magasinerne Mad & Bolig og Maker, som vil udkomme for sidste gang i december. Beslutningen om at lukke magasinerne er blevet fremrykket af stigende produktionsomkostninger, lød det fra adm. direktør Charlotte Riparbelli.
I nærværende medie kunne vi mandag sætte tal på Politikens økonomiske situation og forventningerne til 2023. Her regner Politikens ledelse bl.a. med, at udgifter til papir alene vil stige med 11,6 mio. kr.
Det Nordjyske Mediehus er kommet ”et langt skridt” mod at indfri målet om at reducere sine omkostninger med 18 mio. kr. ved frivillige fratrædelser og andre tiltag. Nu er der ikke så mange andre muligheder tilbage end afskedigelser til at finde de sidste mio., fortalte koncernens direktør Morten Vinther Jensen onsdag.
Jysk Fynske Mediers omkostninger stiger med et tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør Jesper Rosener fredag ikke kunne love at holde hånden under.
Punktum for Chapter og Alt om Data
Omkring to et halvt år efter flere forlag i 2020 gik sammen om lanceringen af bogstreamingtjenesten Chapter, bliver den sløjfet til nytår. Det er for dyrt at drive to tjenester, lød det onsdag fra Saxo, som købte tjenesten i september.
Jesper Siber, som var direktør for Chapter fra opstarten i 2020 og indtil Saxos overtagelse, mener ikke, at Chapter er et mislykket projekt. Vi bragte fredag et længere interview med den tidligere Chapter-direktør, hvor han gav et tilbageblik på tjenestens udvikling.
I en anden ende af Mediedanmark meddelte Computerworld i ugens løb, at mediet, der er ejet af Jobindex A/S, har opkøbt størstedelen af aktiviteterne i nichemediet Alt om Data. Tre elementer fra nichemediet kommer efter knap fire årtier på det danske mediemarked til at blive foldet ind i Computerworlds forretning, forklarede chefredaktør Lars Jacobsen torsdag.
Ny efterspørgsel på nordisk indhold
Disney+ meldte mandag ud, at streamingtjenesten har sat skub i sin første nordiske produktion, som bliver svensk. Den store streamingspiller er dog på udkig efter dramaproduktioner fra hele Norden, der henvender sig til voksne målgrupper, forklarede Disneys direktør for de nordiske lande, Hans van Rijn.
Vi slutter ugens rundkørsel af med et stykke mediehistorie - intet mindre. Tirsdag kunne vi nemlig fortælle, at DR for første gang kaster sig ud i rollen som betalende annoncør. Statsradiofonien vil i et pilotprojekt med reklamer for dette års julekalender indsamle erfaringer om digital annoncering, og hvordan det eventuelt kan være et værktøj til at nå flere danskere med public service-indhold.
Ugens tal
En mia. dollar. Så mange penge regner Amazon årligt med at bruge på at producere 12 til 15 biograffilm fremover.
Nyt på navnefronten
Nilas Heinskou bliver politisk redaktør på Politiken. Han vender dermed hjem fra posten som korrespondent for avisen i Storbritannien. Samtidig fratræder den nuværende politiske redaktør, Anders Bæksgaard Christensen.
Henrik Gejlager er udnævnt som ny direktør for Gyldendal Uddannelse. Han har været konstitueret på posten siden efteråret.
Natasja Dybmose er interesseorganisationen Gigtforeningens nye kommunikations- og pressechef - en post hun har været konstitueret på siden juni.
Stellan Nørreskov Wulff er blevet udpeget som ny kommunikationschef i Medicoindustrien.
Det læste vi i andre medier
Elon Musk har annonceret, at han vil have et såkaldt amnesti for suspenderede Twitter-konti på det sociale medie. Det får dog alarmklokkerne til at ringe hos en række organisationer og aktivister, der mener, at ordningen vil åbne en dør til ubegrænset hadtale. Den diskussion har Axios lavet et læseværdigt overblik over.
Med ønsket om en god weekend,
MediaWatch
Relaterede artikler:
Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige
For abonnenter