En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
12.11.2022kl. 11.00

Twitter sætter mulighed for at købe verificeret profil på pause

Brugere, der havde købt sig til verificeret Twitter-profil, udgav sig for at være kendte og virksomheder.
Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Ritzau

Twitter har sat muligheden for at købe sig til en verificeret bruger på pause. Det skriver nyhedsbureauet AFP.

Det skyldes, at Twitter-brugere har misbrugt muligheden for at købe det blå flueben, der før blev givet til verificerede brugere, til at foregive at være kendte personer eller brands.

Samtidig har Twitter indført et gråt badge til brugere, der førhen havde en verificeret bruger. Twitterbrugeren @TwitterSupport, der står for at annoncere brugersupport på Twitter, skrev fredag ud, at man havde lavet et nyt mærke.

”For at bekæmpe falske profiler, har vi tilføjet et ”Officielt”-mærkat til nogle brugere,” lød det i tweetet.

Fredag morgen amerikansk tid havde man ikke længere mulighed for at købe sig til en verificeret profil, der ellers var blevet indført for kort tid siden, fordi den nye Twitter-ejer, Elon Musk, gerne vil give ”folket magten”.

Twitter indførte tidligere på ugen muligheden for at købe sig til fluebenet, hvis man bruger Twitter-appen på Iphone. Men den mulighed er altså nu fjernet.

Med den seneste udvikling forsvinder muligheden for at tjene på, at Twitter-brugere skulle betale otte dollar om måneden for at blive verificeret.

Det var eller en mulighed, som verdens rigeste mand og ejer af blandt andet Twitter, Tesla og SpaceX, Elon Musk, havde set for at få virksomheden på ret køl.

Musk købte Twitter sidste måned for 44 mia. dollar - 316 mia. kr.. Siden har han afskediget store dele af ledelsen og 50 pct. af det sociale medies medarbejdere.

Han skrev efterfølgende, at firmaet mister i omegnen af fire mio. dollar om dagen, knap 29 mio. kr.

Efter meldingen om, at brugere skulle kunne købe sig til verificering, har mange annoncører begrænsede sine køb af annoncer på det sociale medie.

Det fik nemlig flere menneskerettighedsorganisationer til at frygte, at misinformation og hadtale lettere ville kunne spredes på Twitter.

Elon Musks køb af Twitter havde oprindelse i, at han ønskede en platform, hvor der var ytringsfrihed.

Relaterede artikler:

  • Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix

    Flere bureauer oplever manglende hjælp fra Facebook til lukkede konti

  • Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

    Falske brugere betaler sig til flueben på Twitter

  • Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

    Musk skal have nævnt konkurs som en mulighed for Twitter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Gingers Eyes Photography
Debat

Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?"

Metaverset er på vej, og det er langt mere omfattende, end vi tror. Det handler om meget mere end avatarer i Zuckerbergs virtuelle verden. Spørgsmålet er, hvordan det potentielt påvirker medierne?
  • Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?
  • Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation
Foto: Janus Engel
Medienyt

Stadig flere danskere søger væk fra nyheder

For abonnenter

Foto: Colourbox
Radio

Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Foto: Michael Dwyer/AP/Ritzau Scanpix
Fokus

Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic
Medienyt

Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Radio

24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal

For abonnenter

Læs også

Foto: Martin Lehmann
Medienyt

DR Nyheder sammenlægger to redaktioner

Nuværende redaktionschef for DR Nyheders Magasiner-redaktion bliver chef for den nye Event og Programproduktion-redaktion.

For abonnenter

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Foto: Pr/nextory
Forlag

Nextory har anmeldt Storytel til konkurrencestyrelsen i Sverige

Nextory mener, at Storytel har misbrugt sin dominerende markedsposition. Storytel håber, at parterne kan nå til enighed om en ny aftale. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stadig flere danskere søger væk fra nyheder – 26. jan.
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen – 26. jan.
  • Medieklummen: "Får det der metavers nogensinde ben at gå på?" – 26. jan.
  • DR Nyheders redaktion i Australien åbner i efteråret – 26. jan.
  • Læge sagsøger TV 2 for mere end en million kroner – 26. jan.
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok – 26. jan.
  • Bureauer: Betaling garanterer ikke visninger af reklamer på Tiktok – 26. jan.
  • Buzzfeed flyver til vejrs efter nyt Meta-samarbejde – 26. jan.
  • Viaplay lancerer streamingindhold i Østrig med hjælp fra Canal+ – 26. jan.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal – 26. jan.
  • Tyske organisationer sagsøger Twitter for ikke at fjerne antisemitisk indhold – 26. jan.
  • Bonnier hæver bud på magasinplatform med trecifret millionbeløb – 26. jan.
  • Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio – 26. jan.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram – 26. jan.
  • Frederiksberg Kommune har forbudt brugen af Tiktok på ansattes telefoner – 25. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge